8.5
Leoni Jansen geeft "Downton Abbey - Seizoen 4" een 8.5.
Geschreven door Leoni Jansen op 23 Maart 2014.
0
0

Downton Abbey - Seizoen 4

Eindelijk! Na bijna een jaar wachten komen we te weten hoe het gaat met de bewoners van Downton Abbey. Het einde van seizoen 3, met de lange kerstspecial, was op zijn zachtst gezegd dramatisch. Hoe zou het nu zijn met Mary? Hoe gaat ze om met de dood van haar man nu ze een opgroeiend kind heeft? Wat fijn dat we ons weer acht afleveringen kunnen onderdompelen in de wereld van de Britse adel in 1922, en ook deze keer weer een lange kerstspecial als toetje aan het einde.

Nu Matthew is overleden rijst de vraag over wat er gaat gebeuren met zijn erfenis en wie er nu mag bepalen wat er met het landgoed gebeurt. Lord Grantham, de vader van Mary gespeeld door Hugh Bonneville (Twenty Twelve) heeft ook rechten en er is wat onduidelijkheid over het testament van Matthew. Mary, gespeeld door Michelle Dockery, heeft een modernere kijk op hoe je een landgoed met boerderijen runt dan haar vader en wordt daarbij geholpen door zwager Tom. Dat zorgt voor veel discussies in de familie.

Er is ook dit seizoen uiteraard weer ruimte voor romantiek! Nu Mary weer alleenstaand is zijn er dit seizoen meerdere mannen die naar haar hand dingen en er komt een nichtje op het landgoed logeren die voor wat kopzorgen zorgt. Daarnaast is er dit seizoen drama voor jongere zus Edith gespeeld door Laura Carmichael. In het Engeland van 1922 zorgen bepaalde relaties voor gefronste wenkbrauwen waar daar in 2014 niemand meer van op kijkt. Dat geeft een mooi inzicht in de maatschappij van toen. En uiteraard gaat het bij het personeel ook niet allemaal over rozen.

De serie is mooi gemaakt en er wordt goed geacteerd. Maar het blijft ook duidelijk een Britse serie, het tempo ligt soms wat lager dan je tegenwoordig in Amerikaanse series gewend bent. Je voelt je helemaal opgenomen in de jaren 20 en ik heb ontzettend meegeleefd met de hoofdpersonen. De kostuums zijn prachtig, de locaties goed gekozen en de onderwerpen in de verhaallijnen zijn realistisch uitgewerkt. Het is een heel drama maar nergens voelt het over de top of soapachtig. Mooi, mooi, mooi! Ik kijk uit naar seizoen 5.
Volg Downton Abbey
Episode 8
Episode 8