9
anonymous geeft "Downton Abbey - Seizoen 3" een 9.
Geschreven door anonymous op 21 Maart 2013.
0
0

Downton Abbey - Seizoen 3

Downton Abbey verovert de wereld. Niet alleen in ‘geboorteland’ Engeland, maar ook in Nederland, de rest van Europa en zelfs de Verenigde Staten is de serie over de familie Crawley en hun dienaren mateloos populair. Met het eind van seizoen twee was het wachten op een vervolg begonnen, en gelukkig wordt dat wachten ruimschoots goedgemaakt met de komst van seizoen drie.

Het begint waarmee het allemaal eindigde in het vorige seizoen; Matthew (Dan Stevens) heeft Mary (Michelle Dockery) eindelijk succesvol ten huwelijk gevraagd en de bruiloft wordt gepland. Het is 1920, de Eerste Wereldoorlog is al een tijdje afgelopen, en het wordt duidelijk dat de wereld aan het veranderen is. Dit is ook het uitgangspunt van het derde seizoen van Downton Abbey. Robert Crawley (gespeeld door Hugh Bonneville, die als altijd weer overtuigend de Earl of Grantham neerzet) krijgt te horen dat hij verkeerd belegd heeft en dat het er op lijkt dat hij al zijn geld kwijt is. Er moet dus een oplossing gevonden worden.

Naast deze rode draad zijn er als altijd verschillende, zowel belangrijke als minder urgente, verwikkelingen, zowel van de familie als van hun bedienden. Zo wisten we al sinds de allereerste aflevering dat Thomas (Rob James-Collier) een geheim met zich meedraagt, wat hier wel een heel lang staartje krijgt, en probeert Anna (Joanne Froggatt) nog steeds haar man, Mr Bates (Brendan Coyle), uit de gevangenis te krijgen omdat ze ervan overtuigd is dat hij onschuldig is. Verder komt Sybil zwanger terug naar Downton Abbey en wordt Edith (Laura Carmichael) in de steek gelaten voor het altaar. En dan zijn er zelfs nog meer ingrijpende gebeurtenissen…

Genoeg drama dus, en de spanning wordt goed opgebouwd maar is gelukkig nooit over-de-top. Een reden hiervoor is de fijne afwisseling tussen drama en humor, want dat laatste is er zeker. Zo gaat Mrs Patmore (Lesley Nicol) daten en komt er een cricketmatch tegen het dorp. Maar de leukste bron van vermaak is natuurlijk weer, zoals we dat al twee seizoenen van haar gewend zijn, Violet Crawley (gespeeld door Dame Maggie Smith, die haar rol zichtbaar met plezier speelt), die continu grove opmerkingen maakt over de minder bedeelden. Dit en andere voorbeelden laten zien dat Downton Abbey niet zomaar een kostuumdrama is (met de nadruk op het woord ‘drama’), maar veel meer te bieden heeft.

De stuk voor stuk geweldige acteurs zijn hier een belangrijk onderdeel van, net als het zeer verzorgde script, maar ook moet er zeker gekeken worden naar hoe de serie er uitziet. Alles is tot in de puntjes verzorgd: het landgoed is weer prachtig gefilmd, de maaltijden zien er verrukkelijk uit en de kostuums, pakken en jurken zitten als gegoten. Vanaf aflevering één wordt duidelijk dat er veel tijd en liefde in deze serie zit, en dat maakt absoluut een groot verschil in een serie als deze.

Kortom, seizoen drie van Downton Abbey zit bomvol met precies dat wat we na twee seizoenen verwachtten: drama, liefde, intriges, goede acteurs en genoeg spanning, maar ook zeker genoeg humor. Het is dus eigenlijk weer meer van hetzelfde, maar dat is ook precies wat de serie zo heerlijk onweerstaanbaar maakt.
Volg Downton Abbey
Episode 8
Episode 8