7
anonymous geeft "Downton Abbey - Seizoen 3" een 7.
Geschreven door anonymous op 29 december 2012.
0
0

Downton Abbey - Seizoen 3

Downton Abbey begint aan haar derde seizoen en laat de Grote Oorlog achter zich voor de jaren twintig. Zonder de bedrukkende verschijning van krijgskleren en internationale conflicten kan het televisiefenomeen zich weer richten op de personages. Hierdoor voelt het derde seizoen veel meer als het eerste, met boeiende optredens en intrigerende affaires.

Mary (Michelle Dockery) en Matthew (Dan Stevens) hebben elkaar eindelijk gevonden en kunnen niet wachten om samen een nieuw leven te beginnen. Matthew is echter nog steeds de enige erfgenaam van Downton en weggaan is daarom geen optie. Zeker niet nu Downton in de problemen is. Lord Grantham (Hugh Bonneville) moet accepteren dat de wereld niet langer hetzelfde is als voor de oorlog en dat de grote economische crisis iedereen raakt. Na een slechte investering moet Lord Grantham toezien hoe zijn geld op raakt. Het wordt zo erg dat er geen nieuw personeel aangenomen kan worden. Hierdoor moet Mr. Carson (Jim Carter) roeien met de riemen die hij heeft, wat onrust veroorzaakt bij de dienaren van de abdij. Nu Mr. Bates (Brendan Coyle) in de gevangenis zit voor een misdaad die hij niet heeft begaan is er een vacature vrij die iedereen lijkt te willen vullen. Anna (Joanne Froggatt) probeert ondertussen haar man's onschuld te bewijzen.

Het derde seizoen richt zich voornamelijk op het behouden van het landgoed. De klassieke strijd tussen oud en nieuw staat voorop nu Lord Grantham zich vasthoudt aan alles wat eerder ook werkte en Matthew nieuwe oplossingen zoekt om de familie en het huis te redden. De werkgelegenheid die de abdij biedt aan het dorp is belangrijk maar wat gebeurt er als het geld op is? Dit is een onderwerp dat perfect aansluit op de kijker, zeker nu mensen zich vastklampen aan banen terwijl de grote bedrijven met financiële problemen kampen. Het is, echter, niet de stille kracht van het seizoen.

Tussen de problemen van erfgenamen, gebruiken en bronnen van inkomsten door, blijven de personages van de serie belangrijk als altijd. Shirley Maclaine treedt op als rivaal voor de gevatte Dowager Countess of Grantham (Maggie Smith). Mr. Bates blijft charmant en innemend. Mary, zo dramatisch en stijlvol als altijd, wordt nauwelijks tegengehouden door haar grote liefde Matthew, die zichzelf de verantwoordelijke man vindt. Verrassende bekende gezichten die de show stelen zijn Ethel Parks (Amy Nuttall) die werk vindt bij Mrs. Crawley (Penelope Wilton) tegen de wil van het dorp in, en Tom Branson (Allen Leech) wiens rol aanzienlijk groeit als hij en Sybil (Jessica Brown Findlay) terugkeren.

Downton Abbey's derde seizoen bevat vele verhalen en besteedt aandacht aan ze zoals weinig dramaseries met een grote cast dat kunnen. Er is tijd voor elk personage om even in de spotlight te staan, zelfs als de verhalen wat voorspelbaarder zijn met een kanker-subplot, een driehoeksverhouding en een gerucht à la 'Atonement'. De serie bevat sterfgevallen, een bruiloft en geboortes, en daar is het drama erg goed in. De sterfgevallen zijn bijzonder pijnlijk en onverwachts, de bruiloft is om te smullen en de geboortes zijn alleen zo gelukkigmakend als het moment dat ze duren. Het seizoen eindigt met de gebruikelijke Christmas Special maar deze heeft met een andere sfeer dan de rest van het seizoen. De aflevering verrast op de minst aantrekkelijke manier en duwt de serie in een, gevoelsmatige, onnatuurlijke richting. Wat er ook achter de schermen gebeurt en wat je er ook van vindt, wat er op het toneel gebeurt zal gegarandeerd commotie veroorzaken.

Seizoen 3 bevat enkele van de beste scenes van het jaar en voelt sterk als altijd, maar zodra de laatste aflevering is afgelopen, kan je je alleen maar afvragen hoe lang het nog zo goed blijft.
Volg Downton Abbey
Episode 8