7.5
Jessica Dillema geeft "Downton Abbey - Seizoen 4" een 7.5.
Geschreven door Jessica Dillema op 30 november 2014.
0
0

Downton Abbey - Seizoen 4

Ik was erg benieuwd naar seizoen 4 van Downton Abbey, mede door de vreselijke gebeurtenis waarmee de kerstspecial (die overigens niet per se om kerst draait, maar wel altijd rond kerst uitgezonden wordt) van seizoen 3 eindigde. Matthew was, samen met Mary, Sybil en Branson, mijn meest favoriete personage. Hoe zou de serie zich vormen zonder twee van mijn belangrijkste favorieten?

Natuurlijk waren zij mijn favoriete personages, maar ze waren daarmee niet per se de beste acteurs van de serie. Nee, want de gehele cast bestaat uit fantastische acteurs die hun rol allemaal goed spelen! Toch vond ik seizoen 4 wel een beetje minder dan de vorige seizoenen.

Seizoen 4 begint in februari 1922, een aantal maanden na de dood van Matthew en we zien hoe diverse familieleden nog steeds zwart dragen als teken van het rouwen. De makers hebben de begrafenis en het begin van het rouwproces expres overgeslagen, zegt Julian Fellowes in de featurette genaamd ‘Making of’. Dit hebben ze namelijk al een keer uitgespeeld bij de dood van Sybil in seizoen 3.

Dit seizoen zien we hoe Mary ermee omgaat en voorzichtig begint met daten. Dit geldt ook voor Branson die vorig seizoen eveneens een geliefde verloor. Voor mij als fan van deze vier personages was dit zwaar om te zien omdat Mary en Matthew gewoon bij elkaar horen, net als dat Branson en Sybil bij elkaar horen. Extra zwaar was het omdat ik de nieuwe liefdesinteresse die ze voor Branson klaarstomen totaal niet leuk vind! Liever nog had ik dat Mary en Branson samen verder zouden gaan.

Natuurlijk zijn dat niet de enige verhaallijnen die uitgelicht worden dit seizoen. Zo komt het verleden Carson weer om de hoek kijken, Anna krijgt een trauma te verwerken, Edith komt meer naar voren, er wordt geschiedenis geschreven met de introductie van het eerste personage met een donkere huis, Lady Rose neemt nu als vast castlid plaats in de serie en weet hier en daar voor wat opschudding te zorgen, diverse personages vertrekken en er komen ook weer nieuwe bij. Genoeg andere verhaallijnen voor de liefhebber.

Seizoen 4 bevat uiteraard weer alle elementen die je van Downton Abbey gewend bent, maar voor mij is het wel echt een gemis dat nu al twee van mijn favoriete personages uit de serie zijn verdwenen. Hun verhaallijnen vond ik het meest interessant en naar hun ontwikkelingen was ik het meest nieuwsgierig. Toch blijft de cast en de verhaallijnen sterk genoeg om mij niet als kijker kwijt te raken. We zien hoe de tijd verandert en hiermee ook de kostuums, en ook de omgeving blijft prachtig. En het einde van de special gaf ook een leuke knipoog naar wat we mogelijk in seizoen 5 kunnen verwachten, en dat lijkt mij echt heel leuk!

De extra’s op de DVD’s van tegenwoordig stellen vaak niet zoveel meer voor, maar bij Downton Abbey was dit anders. Ik vond ze namelijk erg informatief en interessant om te bekijken. Het is niet veel, je bent er zo doorheen, maar het is wel ontzettend leuk. Zo kom je er in ‘The Making Of’ bijvoorbeeld achter dat de dinerscènes het lastigst zijn om te filmen. In ‘Meet the New Cast’ leer je meer over de nieuwe personages die in dit seizoen zijn geïntroduceerd, en in ‘The Abbey Cam’ loop je een dag mee met Laura Carmichael (zij speelt Edith). Wisten jullie bijvoorbeeld al dat zij elke dag een pruik draagt? Een dag met haar meelopen is erg interessant en je komt weer veel leuke nieuwe dingen te weten. Al met al een ruime voldoende voor seizoen 4.
Volg Downton Abbey
Episode 8
Episode 8