5.5
Bo Verhoef geeft "Doubt - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 5 april 2017.
0
0

Doubt - Eerste aflevering

Ik val gelijk maar met de deur in huis. Deze serie is gecanceld na twee afleveringen en het is onduidelijk of de overige afleveringen nog getoond zullen worden. Toch had Doubt een vrij goede kans om een prima serie te worden. Doubt beschikte over een sterrencast, een prima tijdstip en een goed verhaal. Al met al heeft het blijkbaar toch niet mogen baten. Toch wil ik jullie deze recensie niet ontnemen, voor het geval dat het ooit toch nog terugkomt!

Doubt, een serie van de Amerikaanse zender CBS, is een juridisch drama en draait om Sadie Ellis (Katherine Heigl, Grey’s Anatomy). Sadie heeft een verdraaide afkomst, is erg goed in haar baan als advocaat en heeft een disfunctioneel seksleven. Dat de serie een Shonda Rhimes tintje heeft, valt niet te ontkennen. Sadie heeft eigenlijk alle persoonlijkheidskenmerken van Olivia Pope (Scandal) en het beroep van Annalise Keating (How to get away with Murder). Hierdoor voelt Doubt eigenlijk vrij vertrouwd voor de echte Rhimes kenner.

Het hoogtepunt van de cast is echter niet Heigl, maar Laverne Cox’s Cameron. Cameron is transgender en haar identiteit wordt zorgvuldig besproken, voordat ze wordt opgenomen in het verhaal. Een vrij moderne keuze in het televisietijdperk, gezien alle veranderingen op transgendergebied de afgelopen jaren. Sadie zorgt echter voor het echte verhaal. De rode draad van de serie is de lopende rechtszaak van Sadie. De verdediging van de knappe pediatrische chirurg Billy Brennan (Steven Pasquale, Rescue me) tegen een aanklacht wegens moord van 16 jaar geleden. Uit alle gegevens blijkt Billy schuldig, maar zijn dromerige ogen suggereren iets anders (althans voor Sadie). En ja, zo cliché is het wel, de twee beginnen aan een romance.

Dit alles doet het bedrijf niet veel goeds. De gebeurtenissen zorgen ervoor dat de baas van het bedrijf Jesaja Roth (Elliott Gould, Friends) terug denkt aan de tijd dat hij te dicht bij een klant kwam. Een klant die hij nog steeds bezoekt in de gevangenis, die iets meer betrokken is bij het bedrijf dan wordt gedacht. Ook bij de andere personages gebeuren er allerlei twijfelachtige dingen. Zo zijn er Alberts (Dulé Hill) echtelijke problemen, Tiffany’s (Dreama Walker) pogingen om zich aan te passen aan het leven in de stad en Nicks (Kobi Libii) inspanningen om serieus te worden genomen als ex-crimineel.

Doubt gaat over zoveel verschillende mensen, met zoveel verschillende verhaallijnen, dat de pilot bijna struikelt over zichzelf. Alle verhaallijnen worden te haastig geschetst en mist de briljante kwaliteit van andere series. Met zo’n cast en met zulke controversiële onderwerpen zou je denken dat de schrijvers bijna niets anders dan een top serie konden maken. Blijkbaar heeft het niet mogen baten en eigenlijk is het misschien maar goed ook. We moeten niet de ene serie willen opvolgen met een andere serie van hetzelfde genre. Toch hoop ik vaak dat er weer een parel zit tussen alle nieuwe series. Helaas was het er nog geen tijd voor en was deze oester nog leeg. Sorry CBS, binnenkort weer een nieuwe kans!
Volg Doubt
The Return
The Return