Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 28 december 2021.
7
0

Dopesick - Seizoen 1

Dopesick is gebaseerd op het non-fictie boek Dopesick: Dealers, Doctors and the Drug Company that Addicted America van Beth Macy.

Richard Sackler: "We're going to cure the world of its pain."

Dopesick laat het schokkende en waanzinnige verhaal zien over de oorzaak van de opkomst van de opioïde-verslaving in Amerika. En dan gaat het in deze miniserie van acht afleveringen over het medicijn OxyContin. En ik hoor je denken: medicijn? Ja, OxyContin is een medicijn dat zo vreselijk verslavend is dat gewone mensen, vrouwen, mannen en kinderen verslaafd werden.

Terwijl huisartsen het medicijn massaal voorschreven als hét middel tegen chronische pijn, dat niét verslavend zou zijn, werd er aan de andere kant gestreden om het middel van de planken te krijgen. De serie werd genomineerd voor de Golden Globe en de Critics’ Choice Television Awards en in mijn ogen terecht. Het verhaal wordt pijnlijk duidelijk in beeld gebracht.

These people, my people, trusted me.

De miniserie vertelt het verhaal van huisarts Dr. Samuel Finnix (Michael Keaton, The Company), die denkt met OxyContin patiënten te kunnen helpen die soms jarenlang met chronische pijn lopen. Berty Mallum (Kaitlyn Dever, Unbelievable) is zo’n patiënt. Bij een val in de mijn, waar zij werkt, raakt ze gewond en OxyContin lijkt in eerste instantie dé oplossing te zijn.

Dopesick
© Hulu

The corporation feels no pain.

Helaas blijkt OxyContin alleen gemaakt te zijn om zoveel mogelijk geld in de zakken van de Sackler familie te krijgen. Zij zijn de drijvende kracht achter Purdue Pharma. Het relaas van deze familie en het farmaceutisch bedrijf maakt het verhaal nog schrijnender dan het in de basis al is. Deze familie was niet vies van wit wassen, omkoping, nepotisme en liefde voor geld, heel veel geld.

De familie was/is eigenlijk Rupsje Nooitgenoeg, in de serie wordt dit zonder sensatie of emotie glashelder. De Hulu-serie Dopesick wordt zonder de gebruikelijke Amerikaanse sensatie gebracht. Geen uitvergroot drama, maar een duidelijk beeld hoe de epidemie zich verspreiden over Amerika. En als het aan Richard Sackler (Michael Stuhlbarg, Your Honor) had gelegen was ook Europa ten prooi gevallen aan de geldbeluste familie en hun ‘wondermiddel’.

De strijd van onder andere Rick Mountcastle (Peter Sarsgaard, Interrogation), Bridget Meyer (Rosario Dawson, Briarpatch) en Randy Ramseyer (John Hoogenakker, Tom Clancy’s Jack Ryan) is schokkend, tenenkrommend en praktisch onmogelijk te winnen. De tegenwerking die deze mensen krijgen is stuitend, maar een voorbeeld van wat je met heel veel geld en macht kunt doen.

Dopesick krijgt van mij 8,5 punt en mag van mij ook de bovengenoemde prijzen winnen.

Randy Ramseyer: "Our community is ground zero for a national catastrophe."
Volg Dopesick