Mandy Gelling-Potharst geeft "Doodstil - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 23 januari 2021.
4
0

Doodstil - Seizoen 1

Kom je doen Puk?

Na Penoza de serie kwam Penoza de film en toen was daar Doodstil. Op de valreep van 2020 ging de vierdelige miniserie in première om op 17 januari 2021 te eindigen. Op deze avond heb ik de serie Doodstil gekeken, alle vier de afleveringen. Doodstil vertelt het verhaal van Luther (Raymond Thiry) de loyale ‘bogyguard’ van Carmen van Walraven uit Penoza. En de serie begint al meteen goed, we zien direct de connectie met de misdaadserie.

Maar dan? Laat ik vooropstellen dat het acteerwerk, vooral van Thiry, prima is. Het is het script dat hier de acteurs, regie en camerawerk in de steek laat. Het sequel gedeelte van Doodstil is prima. We zien daarin Luther, die kennelijk Andreas heet, die het aan de stok krijgt met zijn nichtje Puk (Sallie Harmsen, Diavoli). Puk is boos, wat zeg ik, Puk is woedend op alles en iedereen maar vooral op ene Dewi (Ghislaine Pierie, Rozengeur & Wodka Lime).

Weet je wat het is, als je het eenmaal gedaan hebt kun je niet meer terug

Dus denk je als kijker, prima we gaan dus op zoek naar Dewi. Helaas niets is minder waar, we gaan eerst terug in de tijd, het prequel gedeelte, en daar wringt de schoen. Ik heb vier afleveringen lang het idee gehad dat de schrijvers bij het sequel gedeelte precies wisten hoe het in te vullen zodat het naadloos paste als een spin-off van Penoza, maar bij het prequel gedeelte waren ze totaal de weg kwijt. Het leek erop alsof ze te veel Bouquetreeksen hadden gelezen of te vaak hadden gekeken naar Achter Gesloten Deuren.

Doodstil
© KRO-NCRV

Hoeveel mensen heb jij eigenlijk doodgemaakt?

In de terugblikken zien we Andreas (Martijn Lakemeier, Hollands Hoop) en zijn broer Hans (Jonas Smulders, Hollands Hoop) die een strandtent gaan openen. Hans is getrouwd met Angela (Joy Verberk, Flikken Maastricht) en die hebben samen een dochtertje Puk (een overtuigende Pitou Gomes). Hans komt in de problemen en zo komen ze in contact met Dewi (Denise Aznam, Celblok H). Dewi blijkt net als Carmen van Walraven een maffiabaas te zijn. Hoe dat zo gekomen is krijgen we niet te zien. Maar als we het script volgen is Dewi een bitch eerste klas.

Maar wat zich dan voltrekt is rechtstreeks geplukt uit een Mijn Geheim of zoiets. Het doet niets voor de serie of voor het karakter Luther, behalve dat we erachter komen waarom hij zich Luther noemt. Dieper gaat het niet en dat is heel erg jammer. Het lijkt of de serie een gespleten persoonlijkheid heeft. Aan de ene kant de keiharde Luther die weet hoe hij zich uit de meest benarde situaties moet vechten. Aan de andere kant de weekhartige Andreas die twijfelt aan alles en iedereen en vooral aan zichzelf.

Dat zou niet zo heel erg zijn als er bijvoorbeeld een tweede seizoen zou komen waarin de weg die Luther heeft bewandeld, tot aan het punt dat hij gaat werken voor Carmen, zou worden gevolgd. Maar het is een miniserie en de kans op een vervolg is uitermate klein. De keiharde, tot op het bot loyale Luther, walst over Andreas heen en zorgt voor een onoverbrugbare kloof tussen de prequel en de sequel. Dat had in mijn ogen niet zo hoeven te gaan als ze de jonge jaren van Luther meer in toon hadden gehouden met Penoza en de geharde Luther die we kennen.

Maar een liefdesgeschiedenis aanvoeren als een reden waarom Luther zo geworden is, is flauw en geeft de kijker het gevoel alsof die niet serieus wordt genomen. En het einde duidt erop dat er meer in het vat zit voor Puk en dat daarbij Luther niet meer belangrijk is. Terwijl het pad wat Puk bewandeld beter wordt uitgebeeld dan het pad van Luther. Dat is jammer en een gemiste kans in mijn ogen. Mijn cijfer is ook gespleten; een 8 voor Luther en een 5 voor Andreas. Een 6,5 voor Doodstil.

PS Ik heb het expres hier niet gehad over de enorme slechte geluidskwaliteit, daar is ondertussen al genoeg over geschreven.
Volg Doodstil
Aflevering 4