8
anonymous geeft "Dominion - Eerste afleveringen" een 8.
Geschreven door anonymous op 9 juli 2014.
0
0

Dominion - Eerste afleveringen

Elke actie vraagt om een reactie. Elk kwaad zal met kwaad bestreden worden, of was het nu dat goed het kwaad bestrijdt? Hoe dan ook, in Dominion bestrijden goed en kwaad elkaar. Ooit heb ik gezegd: als de aarde ophoudt te bestaan zal God de goede mensen tot zich roepen en zal hij de aarde verlaten. De aarde zal dan de spreekwoordelijke hel worden. Of dat is wat gebeurt is in Dominion is de vraag die in het midden blijft. Wat wel gebeurt is dat de aartsengelen Gabriel (Carl Beukes, Flikken Maastricht) en Michael (Tom Wisdom, Mile High) elkaar naar het leven staan. Vijfentwintig jaar geleden is er een baby gered. Hij zal de verlossing zijn, de uitverkorene die een einde kan maken aan de eeuwenlange oorlog tussen goed en kwaad. Gabriel staat achter de keuze van God om de aarde te verlaten. Michael doet wat in zijn macht ligt om de wereld en de mensen daarin te beschermen tegen het kwaad en te redden. Hij blijft geloven in de menselijkheid van mensen.

Dominion opent met het beeld van een blonde jongeman die een aantal nare wezens probeert neer te schieten. Deze jongeman is Alex Lannen (Christopher Egan, Letters to Juliet). Hij maakt de meeste wezens een kopje kleiner, maar één engel weet te ontsnappen en vliegt achter de hard rijdende auto van Alex aan. Dan zie je het beeld van een berg met een openende deur en even moet ik denken aan Thunderbird. Daarna verandert de hele serie. Snel ontmoet ik alle hoofdrolspelers en maak ik voor het eerst kennis met aartsengel Michael. Hij hanteert lijfstraffen en ik ben deels geschokt als hij Alex straft door hem te slaan met de zweep. Hij wordt al snel gestopt door Generaal Edward Riesen (Alan Dale, Once Upon a Time). Hij heeft de leiding over Vega en is de vader van Clair Riesen (Roxanne Mckee, Game of Thrones). Clair is op haar beurt weer verliefd op Alex en zo is het cirkeltje rond.

Natuurlijk gaat deze liefde niet vanzelf, want Clair wordt uitgehuwelijkt aan de zoon van een andere leider van Vega. Dit zet de relatie tussen haar en Alex nog verder onder druk. Naast deze aardse mensen, spelen natuurlijk de aartsengelen en de Eight-balls (engelen die het lichaam van mensen overnemen) een grote rol in Dominion. Gabriel zal alles in het werk stellen om de uitverkorene in handen te krijgen. Michael zal op zijn beurt letterlijk en figuurlijk zijn leven geven om de uitverkorene te redden en in leven te houden. In de eerste aflevering wordt al duidelijk wie de uitverkorene is en ogenschijnlijk weet hij niet wat hij met deze taak, die hij opgelegd krijgt, aanmoet. De uitverkorene is te herkennen aan de tatoeages die hij over zijn hele lichaam heeft. Die heeft hij gekregen nadat zijn vader overleed. De uitverkorene is ook de enige die de tekens kan ontcijferen en de daadwerkelijke tekst kan lezen.

Ik vind Dominion een prima serie, niet perfect, maar hij heeft potentie om te groeien. Ik heb de film waar de serie op voortborduurt, niet gezien. De eerste minuten van de pilot geven een perfecte uitleg over de film en de voorgeschiedenis van Vega. Dominion is wel een serie van alles of niets; of je vindt hem leuk of je vindt het helemaal niets. Ik kijk vooral naar het verhaal, dat is origineel, spraakmakend en heel anders dan de vampiers en weerwolven uit de andere series. De verscheidenheid aan engelen maakt de serie leuk. Inmiddels zijn er, als ik dit schrijf, drie afleveringen uitgezonden van Dominion. Ik heb in die drie afleveringen een zwak gekregen voor Michael. Tom Wisdom groeit met de aflevering, zijn karakter wordt mooier en de verhalen krijgen meer diepgang. De scènes tussen Tom Wisdom en Christopher Egan zijn erg mooi, de chemie tussen die twee is perfect. Vooral de derde aflevering laat mij met een brok in mijn keel achter.

Van mij mag Dominion nog een tijd duren! Ik denk dat deze serie potentie heeft en een vernieuwing zit er, wat mij betreft, best in. Voor de gevleugelde mannen en vrouwen en de band tussen Clair, Alex en Michael geeft ik deze serie een acht... Er mag zeker nog gewerkt worden aan de uitvoering (vooral door de onbekendere acteurs), aan het verhaal ontbreekt weinig tot niets. Vaun Wilmott, die onder andere ook afleveringen schreef voor Sons of Anarchy, schrijft samen met Peter Schink (schrijver van Legion) de afleveringen. Dominion is geen serie die je al meteen op de eerste aflevering kan beoordelen. Het verhaal groeit en de serie krijgt een steeds grotere fanbase op Twitter en Facebook. Hopelijk geven meer mensen de serie een kans en realiseren ze zich net als ik, dat dit verhaal letterlijk en figuurlijk vleugels krijgt.
Volg Dominion
Sine Deo Nihil
Sine Deo Nihil