2
Mandy Gelling-Potharst geeft "Dominion – Eerste aflevering" een 2.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 20 juni 2014.
0
0

Dominion – Eerste aflevering

Vanaf het moment dat ik over die nieuwe serie hoorde die over engelen gaat was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Toen ik ontdekte dat Dominion voorheen Legion had geheten, naar de gelijknamige film uit 2010 ben ik die eerst gaan kijken. Netflix heeft de film in hun pakket dus op de bank met een kop thee en streamen maar. Wat een sof, de film was op zijn zachtst gezegd niet zo heel best. Kan de serie die is omgedoopt naar Dominion beter?

Dominion speelt zich 25 jaar na Legion af. De aarde werd 25 jaar geleden overspoeld door engelen omdat God genoeg van ons had. Aartsengel Michaël komt op voor de mens en geeft God niet wat hij wil maar wat hij nodig heeft. Zijn grootste tegenstander, aartsengel Gabriël, geeft God wat hij vraagt. Enfin, u snapt het al er komt een gevecht tussen de twee engelen. De baby waar het allemaal om draaide in de film blijft leven en de mensheid is gered! De posters van de film en serie lijken verdacht veel op elkaar dus ik ben benieuwd. Heeft de baby het overleefd en komt die terug in de serie? Heeft Michaël het bijgelegd met Gabriël? Is de mensheid gered of heeft God nog steeds genoeg van ons?

Heaven will raise hell on earth is de subtitel van Dominion. ‘God has left the building’ en heeft het fatsoen en gezonde verstand meegenomen. Ik ben niet echt gelovig dus het gaat mij niet echt aan het hart. Maar de aartsengel Michaël (Tom Wisdom, Mile High) die zich verhoudt met vrouwen als in een orgie en die de zweep hanteert op een ongehoorzaam persoon is stuitend. Het gebrek aan respect voor het geloof druipt ervan af en stuit zelfs mij tegen de borst. Het verhaal is flinterdun en zeer voorspelbaar. De mensheid, die zich verenigd heeft in de stad Vega (voorheen Las Vegas), is een kruising tussen de Nazi’s en de Romeinen. De soldaten zijn ontsnapt uit een slechte sciencefiction film en de ‘slechte’ engelen zien er uit als verbannen X-mannen.

Is er dan helemaal niets goed aan Dominion? Nee, eigenlijk niet. De speciale effecten zijn slecht, de make-up en aankleding is zelfs nog erger. De dialogen zijn tenenkrommend en de meeste acteurs zien er uit alsof ze eerst citroenen hebben gegeten voordat ze hun scène moesten gaan spelen. Vooral Alex (Christopher Egan, Kings) lijkt totaal niet op zijn gemak. Een paar acteurs springen er door hun ervaring uit. Zo hebben we Anthony Head die we onder andere kennen uit Merlin. Hij maakt samen met de eveneens ervaren Alan Dale (Neighbours) nog iets goed. Helaas nemen de jongere acteurs geen voorbeeld aan deze twee rotten in het vak en dat is zonde.

De eerste aflevering van Dominion duurt ruim een uur, daardoor zou je kunnen denken dat er tijd genoeg is om het één en andere uit te leggen. Helaas nemen ze meer tijd voor nonsens en slappe dialogen. Nee, het is mij geheel duidelijk, de film was al niet veel en ze doen het met de serie niet veel beter. Na 30 minuten wilde ik de televisie al uitzetten. Een tweede aflevering zit er voor mij dan ook niet in. Als je in bent voor hersenloos, smakeloos en respectloos vermaak is deze serie echt wat voor jou, anders zou ik er niet eens aan beginnen.

2 punten omdat 1 punt helemaal zo sneu is.
Volg Dominion
Sine Deo Nihil