6.5
Nico Hoeijmans geeft "Dokter Tinus - Seizoen 3 (Eerste aflevering)" een 6.5.
Geschreven door Nico Hoeijmans op 1 september 2014.
1
0

Dokter Tinus - Seizoen 3 (Eerste aflevering)

Op 3 september start SBS met het uitzenden van het derde seizoen van Dokter Tinus. De voormalig vaatchirurg probeert inmiddels zo goed en zo kwaad als dat met zijn marginale sociale kwaliteiten gaat in Wourkem in te burgeren. De verhaallijn die tot dan toe in de eerste twee seizoenen is opgezet, wordt zo'n zes maanden na het einde van het tweede seizoen weer opgepakt. En na die zes maanden staat Lisa plots weer voor de deur bij Martinus.

Dat is niet alles. Ze heeft hem eveneens een grote verrassing mede te delen. Die verrassing komt alleen net even op een verkeerd moment ter sprake. Tinus is namelijk wat aan het bijpraten met een oude bekende. Al gauw komen we er achter dat dit niet allemaal even eenvoudig voor Tinus zal worden. Het biedt voldoende uitdaging om een seizoen vol ongemakkelijke spanning aan te bieden.

Enkele nieuwe karakters, vooral de nog wat mysterieuze vrouw Edith (Mary-Lou van Stenis), staan dan ook meteen in de spotlights om deze aflevering draaiende te houden. Ze helpen het verhaal verder en geven nieuwe openingen aan de rode draad in het verhaal voor in de toekomstige afleveringen. Tel daarbij enkele ontwikkelingen op bij karakters, bijvoorbeeld Lisa, die al eerder in de serie te zien waren en er is voldoende houvast om een nieuw seizoen verder te maken.

Dokter Tinus is deze derde seizoensopener weer voldoende doordrenkt van een gortdroge film- en humorstijl. Hoewel dat zeker zijn charme heeft, is het niet altijd even aangenaam. De ongemakkelijk lange shots of stiltes tussen teksten door geven nogal eens een wat naargeestig gevoel aan de serie. Het lijkt geforceerd maar past bij de truc die de serie toepast. Toch wel wennen voor de niet continue kijkende kijker.

De SBS-serie is een typische in het komische soort. De Nederlandse poging om de alom geprezen Engelse humor na te bootsen is al enkele malen mislukt, Dokter Tinus is er tot nu toe overeind mee gebleven. Dat komt vooral door de overtuigende karakters. Zo is dokter Martinus Elsenbosch in deze eerste aflevering van het nieuwe seizoen wederom zeer sterk neergezet door Thom Hoffmann. Ook Jennifer Hoffmann zet een nieuwe, verder ontwikkelde en meer belaste Lisa neer die het nodige heeft doorgemaakt. Ook Tygo Gernandt als agent Ken en Kim (Juliette van Ardenne) als assistent van dokter Tinus blijven sterke karakters. Opvallend feitje is dat Rik Hoogendoorn de rol van Bert de Groot, eerder gespeeld door Jack Wouterse, heeft overgenomen.

Dokter Tinus gaat dit derde seizoen redelijk van start. Met een leuke doch wat dubieuze te onderzoeken ziekte bij het nieuwe schoolhoofd (leuk gevonden!) gespeeld door Hans Breetveld en een in deze tijdsgeest wat misplaatst probleem van een van de dorpsbewoners (erg jammer!) halen het echter niet boven het gemiddelde. De formule van Tinus werkt tot nu toe nog maar kan ondanks enkele geslaagde grappen wel wat oppeppers gebruiken. Anders is dit recept niet al te lang meer houdbaar.
Volg Dokter Tinus
Aflevering 12
Aflevering 12