anonymous geeft "Dokter Deen Seizoen 1" een 7.
Geschreven door anonymous op 4 januari 2013.
0
0

Dokter Deen Seizoen 1

Dokter Deen is een dramaserie die gaat over de huisarts Maria Deen. Met haar kleine praktijk, apotheek en operatiekamer, komt ze terecht in situaties waarbij levens op het spel staan.

Hoofdrolspeelster Monique van de Ven is de huisarts Maria Deen. Ze woont samen met haar drie kinderen op het Waddeneiland Vlieland. Dit maakt het al lastig, want vervoer naar het vaste land valt niet altijd mee. De bewoners van het Waddeneiland komen voor advies, raad en hulp naar Dokter Deen. Ze bevindt zich niet altijd in gemakkelijke situaties waar beslissingen nemen moeilijk is. Je loopt als het ware aan de hand mee en krijgt zo een kijkje in het leven van de huisarts. De contacten die ze maakt met de eilandbewoners, de liefdesaffaire die ze op afstand houdt vanwege haar verleden zorgen voor uitdagende situaties.

Daarnaast krijg je een kijkje in de levensfasen van de kinderen Isa (gespeeld door Markoesa Hamer) en Robbert (gespeeld door Jelle de Jong). Isa, de oudste dochter van Maria, is net afgestudeerd aan de theaterschool en is nu bezig om haar acteercarrière op te bouwen. Ze lijkt qua karakter veel op Maria, wat zorgt voor de nodige confrontaties.

Robbert, Maria’s zoon, studeert medicijnen in Groningen, waar hij in een studentenflat woont. Hij komt in de weekenden naar het Waddeneiland toe om te kitesurfen en te feesten. Door zijn enthousiaste karakter komt Robbert in leuke, soms belachelijke situaties terecht. Robbert probeert zich los te maken van zijn moeder, maar mist soms dat zijn moeder niet uit hoe trots ze op hem is.

De jongste dochter Wendy (gespeeld door Lisa Smit) heeft er voor gekozen om niet naar het VWO te gaan op het vaste land, maar naar de enige middelbare school op Vlieland waar ze de richting Mavo gekozen heeft. Hierdoor heeft ze het gemakkelijk, waarnaar ze zich ook gedraagt. Wendy is net als haar moeder dol op paardrijden. Ook voelt ze zich af en toe buitengesloten door haar intelligente moeder en zus.

De laatste, maar zeker niet minder belangrijke personage, is Oscar (gespeeld door Leopold Witte). Oscar is voormalig officier van justitie. Na een aanslag op zijn leven, waarbij zijn vrouw werd gedood, neemt hij eervol ontslag en gaat ook hij wonen op Vlieland. Ook hij heeft als hobby paardrijden. Daarnaast heeft hij een oogje op Dokter Deen, wat zorgt voor leuke, uitdagende en liefdevolle situaties. Maar ook lastige …

Het is een serie die zeer makkelijk te volgen is. De verhaallijnen van de verschillende personages lopen door elkaar heen, met de verhaallijn van Dokter Deen op de voorgrond. De situaties die worden aangehaald, zijn alledaags waardoor je je gemakkelijk kunt verplaatsen in gevoelens en emoties van de eilandbewoners. Het acteerwerk is niet altijd even geweldig, wat naar mijn idee de serie een klein beetje onderuit haalt. Ook bevinden zich er een aantal foutjes die gemakkelijk op te merken zijn. Een voorbeeld is het moment dat Isa een boek zit te lezen, wat ze in het ene shot in haar handen heeft. Het volgende shot ligt het boek open op tafel. Het laatste slot heeft ze het weer in haar handen. Deze slordigheidsfoutjes vind ik persoonlijk een beetje jammer. Het is wel een ontzettend mooie locatie waardoor er veel mooie en unieke beelden langskomen.
Volg Dokter Deen
Na regen komt...
Na regen komt...