6.5
Ron Schoonwater geeft "Doctor Thorne - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 31 Oktober 2016.
0
0

Doctor Thorne - Seizoen 1

De televisieserie Doctor Thorne komt van de hand van Julian Fellowes. De man achter het majestueuze Downton Abbey. Deze driedelige miniserie naar het boek van Anthony Trollope komt echter niet in de buurt van de kwaliteit van de beroemde serie. Het verhaal is te dun, de uitwerking te gehaast en de tijd waarin alles verteld wordt te kort. Daarmee is Doctor Thorne geen slechte serie, maar ook geen hoogvlieger in de categorie kostuum/historisch drama.

Doctor Thorne
© ITV

Op papier is het verhaal aardig bedacht, maar in de uitwerking is het clichématig. Bij de openingsscène slaat een dronken man een andere man neer. Die laatste valt ongelukkig en overlijdt. Dan wordt er een sprong in de tijd gemaakt en blijkt dat de dronken man niemand minder is dan de puissant rijke sir Roger Scatcherd (Ian McShane, Deadwood). Centraal in het verhaal staan echter Doctor Thorne (Tom Hollander, The Night Manager) en de dochter van zijn overleden broer, Mary Thorne (nieuwkomer Stefanie Martini, Endeavour) die bij de dokter inwoont. Mary is opgegroeid met de dochters van de welgestelde familie Gresham. Vanaf het begin is het duidelijk dat de jonge Frank Gresham (nieuwkomer Harry Richardson) en Mary geliefden zijn. De familie Gresham blijkt echter minder rijk dan in eerste instantie gedacht en heeft grote schulden bij sir Scatcherd. Bij Frank ligt daarom een grote druk om een vrouw met geld te trouwen om zo het huis en landgoed veilig te stellen. Iets wat in die tijd gebruikelijk was. Lady Arrabella Gresham (Rebecca Front, War & Peace) doet er daarom alles aan om de te arme Mary en haar zoon van elkaar te vervreemden.

Het verhaal ontspint zich volgens de gebruikelijke route. Frank en Mary worden zwaar op de proef gesteld. De zoon van sir Scatcherd blijkt een bruut, boef en zware alcoholist die de charme van Mary niet kan weerstaan. Hij vraagt haar zelfs ten huwelijk. Haar antwoord zorgt ervoor dat hij zich keert tegen de familie Gresham en Frank in het bijzonder. Een familie waarover hij macht heeft door de leningen van zijn vader aan hen. Wanneer zijn vader dood gaat heeft hij alle touwtjes in handen. Even lijkt het spannend te worden, maar de oplossing voor deze situatie wordt wel erg snel en makkelijk gevonden. Bovendien blijkt de gekozen oplossing het antwoord voor alle problemen. Dat is het grote minpunt aan de serie. Het verhaal had meerdere lagen kunnen hebben en de opgebouwde spanning had veel beter uitgewerkt kunnen zijn.

Doctor Thorne
© ITV

Doctor Thorne, is net als zijn personage, vooral bedacht om de kijker een positief gevoel te geven. De personages die de donkere kant vertegenwoordigen zijn vaak oppervlakkig of zijn er eerder om medelijden mee te hebben. In elke familie is er altijd wel iemand die al het goede wat je in een mens kan voorstellen aanwezig. In huize Scatcherd is dat de moeder en vrouw des huizes. Bij de familie Gresham is dat de vader, één van de dochters en, natuurlijk, Frank. Bij huize Thorne zijn er helemaal geen gebreken te ontdekken. Docter Thorne is prachtig om te kijken. Geweldige huizen, sfeervolle beelden en mooie kostuums, maar wat betreft diepgang en verrassing blijft het achter bij andere vergelijkbare series. Prima lichte kost voor een druilerige zondagmiddag.
Volg Doctor Thorne
Episode 4
Episode 4