9
Wichita van Rijkom geeft "Dirty John - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 3 Maart 2019.
3
0

Dirty John - Seizoen 1

Wanneer ik misdaadseries kijk lopen de rillingen regelmatig over mijn rug. Zo intens als je een fictief scenario kunt beleven, des te intenser is het als je weet dat dit een waargebeurd verhaal betreft. Dirty John is hier een mooi voorbeeld van. Gebaseerd op de gelijknamige podcast van Christopher Goffard wordt het verhaal van een sociopaat die het leven binnendringt van een succesvolle Californische vrouw verteld. Wanneer Debra Newell (Connie Britton, Nashville) de ogenschijnlijke normale, hardwerkende John Meehan (Eric Bana) ontmoet valt ze als een blok voor hem. Wat volgt is een liefdesverhaal waarbij vele rode vlaggen over het hoofd worden gezien. In acht afleveringen is een uit het leven gegrepen thriller met indrukwekkende afloop te zien die maar weer eens aantoont hoe gevaarlijk het leven kan zijn.

Maar het is toch wel in het bijzonder Eric Bana die de show steelt met zijn soms ijzingwekkende blikken waarmee hij subtiel de ware kant van John laat zien

De relatie van Debra en John gaat in een sneltreinvaart als ze na hun eerste date al gauw willen gaan samenwonen en nadenken over de volgende stap. Debra’s dochters Veronica (Juno Temple, Vinyl) en Terra (Julia Garner, Ozark) hebben er geen goed gevoel bij en vertrouwen de nieuwe partner van hun moeder niet. Debra lijkt echter verblind door de liefde en laat zich dan ook helemaal inpakken door de charmante John. Haar moeder Arlane (Jean Smart, Samantha Who?) helpt ook niet bepaald mee als zij er eveneens op aandringt John een kans te geven en eventuele zorgen naast zich neer te leggen. In de geschiedenis van de familie blijken de Newell dames al vaker te zijn gevallen voor de charmes van ‘verkeerde mannen’. Toch weerhoudt dit Debra er niet van altijd het goede in mensen te zien. Zelfs haar baan als interieur styliste wordt erbij betrokken als John hier weet binnen te dringen. Beetje bij beetje vervreemdt ze meer van haar familie en krijgt John meer grip op haar, haar leven en haar financiën.

Dirty John
© USA Network

Het verhaal dat zich tussen oktober 2014 en augustus 2016 afspeelde is al door miljoenen gehoord en dus waren de verwachtingen hoog. Nadat Bravo eind vorig jaar de afleveringen uitzond was het op Valentijnsdag 2019 tijd voor de rest van de wereld om te kunnen kijken. Alle castleden zijn stuk voor stuk goed gecast. Maar het is toch wel in het bijzonder Eric Bana die de show steelt met zijn soms ijzingwekkende blikken waarmee hij subtiel de ware kant van John laat zien. De naïviteit en disloyaliteit (naar haar kinderen) van Debra wekt wel wat irritaties op maar laten ook goed zien hoe het kon gebeuren dat zij in deze situatie terecht kwam. De betrokkenheid van de acteurs is te merken aan de aftiteling, waarin hoofdrolspelers Bana en Britton niet alleen als castleden maar ook als uitvoerend producenten vermeld staan. Op wat kleine details (zoals enkele namen en karakters) en gedramatiseerde scènes na is Dirty John dicht bij de feiten gebleven en hebben meerdere hoofdpersonen meegewerkt aan de totstandkoming hiervan. Hoewel het alleen vanuit het perspectief van de slachtoffers verteld wordt zorgt dit naar mijn idee niet voor een zwart/wit beeld.

Wanneer je beseft dat je naar een verhaal over echte mensen zit te kijken is het angstaanjagend om je voor te stellen dat er nog meer mannen zoals John Meehan rondlopen.

Wanneer Debra’s neefje Toby (Kevin Zegers, Gracepoint) besluit John te confronteren met zijn verleden worden de rollen al gauw omgedraaid en wordt het verleden van Toby zelf erbij gehaald. John weet precies hoe hij anderen moet bespelen en lijkt zijn omgeving altijd een paar stappen voor te zijn. Al vroeg in zijn leven raakte hij op het criminele pad en werden oplichting en bedreiging als een tweede natuur voor hem. Halverwege het seizoen zien we ook wat uit zijn verleden en komt de kijker er achter hoe hij uiteindelijk de man van vandaag is geworden. De eerste beelden van de serie verklappen een beetje over de afloop wanneer we zien dat, omringd door bloed, een karakter in het ziekenhuis belandt. Om wie het gaat en wat er precies is gebeurd blijft nog tot het einde geheim. Deze scène toont echter wel aan hoe ver John bereid is te gaan. Ondanks dat je als kijker nog niet weet wat er gaat gebeuren is het duidelijk dat John veel meer is dan een simpele oplichter. Hij is gevaarlijk en zal grenzen overschrijden om zijn gelijk te behalen en soms ook om wraak te kunnen nemen.

Wanneer je beseft dat je naar een verhaal over echte mensen zit te kijken is het angstaanjagend om je voor te stellen dat er nog meer mannen zoals John Meehan rondlopen. Voor de vrouwen die hebben meegewerkt is dat ook de reden dat zij in de openbaarheid zijn getreden, als waarschuwing voor soortgelijke manipulatieve relaties. Hoewel er al gesproken wordt over een tweede seizoen is het nog onduidelijk hoe deze er uit zal gaan zien. Seizoen één kent immers een begin en eind. Zoals vaak bij Netflix is ook Dirty John weer zo een typische bingewatch serie die je met gemak in korte tijd uitkijkt. De afleveringen voelen als hoofdstukken uit een boek en vertellen een duidelijk en gedetailleerd verhaal. Persoonlijk vond ik het ijzersterk en heb ik van begin tot eind op het puntje van mijn stoel gezeten. De opbouw maakt het spannend en de cast is geloofwaardig waardoor je helemaal wordt meegezogen. Dirty John stelt niet teleur en is voor zowel liefhebbers van fictieve als waargebeurde misdaadseries een aanrader.

[image-112206]
Volg Dirty John
Perception is Reality