8
Hessel Hoekstra geeft "Dirk Gently's Holistic Detective Agency - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 8 januari 2017.
4
0

Dirk Gently's Holistic Detective Agency - Seizoen 1

De meeste mensen zullen Douglas Adams kennen van de boekenserie A Hitchhiker’s Guide To The Galaxy. Bijna niemand zal Douglas Adams kennen als schrijver van een aantal klassieke Doctor Who-afleveringen. Slechts iets meer mensen zullen Douglas Adams kennen van de boekenserie Dirk Gently’s Holistic Detective Agency, over een excentrieke tijdreizende detective. Na een niet bepaald succesvolle poging van BBC Four om deze reeks naar het kleine scherm te toveren mogen BBC America en Netflix het nu proberen, met meer succes.

In de serie volgen we Todd (Elijah Wood, The Lord of the Rings), en Todd is niet bepaald succesvol. Hij werkt onderbetaald als piccolo, heeft een grote huurachterstand en moet voor zijn zieke zus zorgen. Wanneer hij getuige is van een onverklaarbare moord en de detective Dirk Gently (Samuel Barnett, Twenty Twelve) ontmoet, verandert zijn wereld voorgoed en wordt hij meegezogen in een bizar avontuur.

Dirk Gently’s Holistic Detective Agency
© BBC America

Dirk Gently noemt zichzelf een holistische detective. Hij werkt niet met bewijsmateriaal, maar gelooft dat alles verbonden is en laat zich leiden door het lot van het universum. En daar worden zowel Todd als de kijker om de haverklap mee om de oren geslagen. Dirk lijkt absoluut geen idee te hebben waar hij mee bezig is, en de kijker lijkt nog minder idee te hebben. Vooral in het begin valt er geen touw aan vast te knopen en lijkt het verhaal nergens heen te gaan en ik kan begrijpen dat veel kijkers na de eerste aflevering afhaken.

Maar voor de kijkers die erin geslaagd zijn om het na aflevering vijf volgehouden te hebben is er een grote beloning. In de laatste paar afleveringen blijkt dat Gently toch wel een idee heeft waar alles naartoe leidt en dan vallen alle stukjes heel mooi op hun plek. Als cynische kijker kun je zeggen dat alles té mooi op hun plek is gevallen, maar zelf vind ik dit juist sterk omdat dit heel goed de essentie van de serie weet te vatten.

“Everything is Connected!”

Toch is niet elke verhaallijn even geslaagd. Zo mist de verhaallijn rondom de holistische huurmoordenaar Bart (Fiona Dourif, True Blood) de nodige context. Hetzelfde geldt voor een bende vandalen die zichzelf The Rowdy 3 noemt (ondanks dat ze met z’n vieren zijn) en de bemoeienis van de FBI in dit geheel. Het is prima dat het er is, maar het komt teveel uit de lucht vallen. Gelukkig blijven er nog genoeg eindjes open om hier wat tijdens seizoen twee mee te doen.

Behalve de hoofdpersoon is er weinig uit Adams’ originele werk overgenomen in deze hedendaagse adaptatie (de boeken over Dirk Gently heb ik niet gelezen, dus zeg het als ik mij vergis). De crew lijkt vooral een hoop elementen uit andere fictieve werken gebruikt te hebben. De nuchtere Todd en wereldvreemde Dirk lijken op Watson en Sherlock, het geweld en de beklemmende sfeer zijn overgenomen uit Utopia (de muziek van beide series is gecomponeerd door Cristobal Tapia De Veer), en de gestoorde verhaallijn had een aflevering van Doctor Who kunnen zijn. Toch heeft het een geheel eigen karakter en deze elementen sluiten naadloos op elkaar aan. Ook komt het over dat veel aspecten zo door Douglas Adams bedacht hadden kunnen zijn.

Dirk Gently’s Holistic Detective Agency
© BBC America

Het acteerwerk is meer dan prima. Dirk en Todd vormen samen een leuk duo, en er zijn genoeg amusante bijrollen. Todds jongere zusje Amanda (Hannah Marks, The Real O’Neals) en de geheim agent Farah (Jade Eshete, Shades of Blue) zijn fijne toevoegingen aan het geheel en Aaron Douglas (Battlestar Galactica) bewijst zich als schurk. Hoewel hun verhaallijnen niet het meest opwindend zijn, zijn moordenaar Bart en The Rowdy 3 de hoogtepunten van de serie. Ze zijn zo bizar, alleen in een serie als deze kunnen ze goed uit de verf komen en dat gebeurt.

Het begin kan kijkers doen afhaken, maar volhouders worden beloond. Ook lijkt niet alles even origineel, maar toch weet Dirk Gently’s Holistic Detective Agency zich goed te bewijzen als een succesvolle mengelmoes van elementen. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, toch? De serie is al vernieuwd, dus het verheugen op seizoen twee is begonnen.
Volg Dirk Gently’s Holistic Detective Agency
Nice Jacket
Nice Jacket