7
Lucas Verbunt geeft "Dickinson - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Lucas Verbunt op 6 november 2019.
2
0

Dickinson - Eerste aflevering

Wellicht zijn we er in ons Nederlands schoolcurriculum minder bekend mee, maar Emily Dickinson staat bekend als een van de grootste poëten uit de Amerikaanse literatuurgeschiedenis. Er wordt gezegd dat ze amper haar huis verliet, en al haar gedichten werden pas na haar dood gepubliceerd. Niet het beste decor voor een serie, maar toch is daar nu Dickinson. Dickinson is een van de eerste originele series van de streamingdienst Apple TV+.

Because I could not stop for Death – He kindly stopped for me –

Laten we vooropstellen dat ik helemaal weg ben van zogeheten 'period pieces'; en in uiterlijk is Dickinson dat ook. Maar daar blijft het dan ook bij. Personages spreken in moderne taal, denk aan het gebruik van scheldwoorden als 'bullshit' of begroetingen als 'what's up'. Ook is de muziek die wordt gebruikt modern. Ik moet zeggen dat ik hier helemaal van mijn à propos door gebracht werd.

Emily Dickinson wordt gespeeld door zangeres en actrice Hailee Steinfeld en dit doet ze goed! Ze is geloofwaardig in haar rol; een feministische, moderne Emily. Andere castleden zijn Anna Baryshnikov als Emily's zus, Adrian Enscoe als broer Austin en Ella Hunt als Emily's beste vriendin en geheime liefde. Ja, Dickinson speelt in op het gerucht dat Emily stiekem hartstikke queer was! Jane Krakowski (Unbreakable Kimmy Schmidt) speelt Emily's moeder. Over het algemeen nog vrij onbekende acteurs in serie-land.

Nadat ik de aflevering even liet bezinken en wat andere recensies online las, kan ik Dickinson beter plaatsen. Halverwege de eerste aflevering had ik namelijk echt de neiging het uit te zetten. Maar de personages bleven me toch intrigeren en boeien, iets wat niet elke serie voor elkaar krijgt in een magere dertig minuten. Het ziet er daarnaast allemaal prachtig uit en het verhaal doet niet onder voor een 'gewoon' period piece. Het is dat moderne tintje waar ik even aan moest wennen, ook omdat ik het niet had verwacht.

Dickinson focust zich op emancipatie, opgroeien en zelfontwikkeling. Dickinson probeert niet een tienerserie te zijn, maar zal wel goed liggen bij die doelgroep. Als je jezelf even laat wennen aan dit format, dan is Dickinson zeker de moeite waard. Goed acteerwerk, goed camerawerk, goede dialogen en een prachtig decor. En toch anders.

Een 7.0 voor nu. Ik ga nog even doorkijken.
Volg Dickinson
This was a Poet -