7
anonymous geeft "Dickensian - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door anonymous op 30 Mei 2016.
2
0

Dickensian - Seizoen 1

Op de BBC komen regelmatig verfilmingen van literaire klassiekers voorbij. Zo was er begin dit jaar nog een nieuwe verfilming van War & Peace van Leo Tolstoy, is de verfilming van Jane Austens klassieker Pride & Prejudice met Colin Firth nog steeds de favoriet van velen en begint binnenkort seizoen 3 van The Musketeers, losjes gebaseerd op Alexandre Dumas zijn meesterwerk. Ook komt er om de paar jaar weer een verfilming van een werk van Charles Dickens voorbij. Maar ja, op een gegeven moment zijn alle titels wel al voorbij gekomen, en wat moet je dan? Dan kom je met Dickensian, een originele take op klassieke Dickens karakters met nieuwe verhaallijnen.

Dickensian
© BBC One

In Dickensian komen personages uit verschillende werken van Dickens samen. Zo is er Ebeneezer Scrooge (Ned Dennehy, Peaky Blinders) voordat hij geplaagd wordt door geesten in A Christmas Carol, Amelia Havisham (Tuppence Middleton, War & Peace, Sense8) die nog haar gezonde verstand heeft en niet continue in een bruidsjurk rondloopt zoals in Great Expectations en Nancy (Bethany Muir), Bill (Mark Stanley, Game of Thrones), Fagin (Anton Lesser, Endeavour, Game of Thrones) en de Artful Dodger (Wilson Radjou-Pujalte) voordat ze Oliver Twist leren kennen. De serie laat zien wat de personages deden in de periode voordat hun boeken beginnen en laat de verhaallijnen van personages uit verschillende boeken samen komen. Naast de voorgeschiedenissen is er ook nog het overkoepelende verhaal van een moord, die opgelost moet worden door Inspector Buckett (Stephen Rea, War & Peace, The honourable woman) uit Bleak House, om de verhaallijnen nog iets meer bij elkaar te laten aansluiten.

Met afleveringen van 30 minuten is Dickensian opgezet als een soapserie met veel persoonlijk drama en sensatie voor alle personages. Daarnaast doet de serie een beetje aan Eastenders denken; net als in die soap, woont/werkt/leeft iedereen in Dickensian rondom dezelfde straat/wijk in Londen. Ondanks deze geografische samenklontering, blijft Dickensian helaas toch aanvoelen als losse verhalen die langs elkaar heen lopen. Er zijn een paar momenten waar personages wel echt beïnvloed worden door karakters uit andere titels, maar zelfs in die gevallen worden de verhaallijnen na zo’n moment snel weer uit elkaar getrokken. Ook het overkoepelende murder mysterie is eigenlijk een op zichzelf staand verhaal, waarin alle personages wel even voorbij komen als verdachten en getuigen, maar niet samen tot één verhaal worden gemaakt.

Dickensian
© BBC One

Dickensian is vooral een aanrader voor fans van Dickens. Het is een leuke toevoeging op zijn werk, er zijn veel subtiele verwijzingen naar zijn verhalen en daarnaast is het leuk om te zien wat voor raakvlakken de makers tussen de boeken en personages bedacht hebben. Voor mensen die geen voorkennis van zijn werk hebben, zal Dickensian echter een stuk minder interessant zijn. Er is een overdaad aan verschillende personages en hoewel er meeslepende verhaallijnen zijn, is het niveau van het moordverhaal bijvoorbeeld niet heel hoog. Daartegenover staat weer dat de serie er prachtig uit ziet en dat de acteurs allemaal zeer goed gecast zijn. Al met al is Dickensian zeer vermakelijk voor Dickens fans, maar geen echte must-see voor de standaard kijker.
Volg Dickensian
Episode 20
Episode 20