7.5
anonymous geeft "Dexter - Seizoen 5" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 24 augustus 2013.
0
0

Dexter - Seizoen 5

Na een geweldig eerste seizoen van Dexter, was ik, net als vele anderen, zeer geïntrigeerd door het hoofdpersonage waaraan de serie zijn naam ontleent. De zoektocht naar de oorsprong van hetgeen wat Dexter zelf zijn donkere passagier noemt, zoals dat in het eerste seizoen wordt gedaan, biedt de potentie voor een zeer interessante karakterschets. Helaas hebben de schrijvers voor het tweede en derde seizoen iets heel anders in gedachten, en dwaalt de aandacht voor een kijkje in de psyche van een seriemoordenaar snel af. Maar toen kwam het vierde seizoen, waarin Dexter gefascineerd raakt door de Trinity Killer, en kwam de focus weer even te liggen op Dexters strijd om zijn ware ik te vinden. Dit vierde seizoen loopt af met een bloedstollende climax, waarin Trinity Dexters vrouw vermoordt. Genoeg stof om verder in te gaan op de impact die dit heeft op Dexter en op zijn levenswijze, zou je denken. Ik weet echter niet of het vijfde seizoen erin slaagt dat te doen.

Dit seizoen zal volgens de makers gaan over hoe Dexter de zeven stappen van het rouwproces doorloopt. De eerste aflevering begint waar het vorige seizoen eindigde. Dexter doet erg zijn best om een goede vader te zijn, want zoals Harry hem vertelt, de kinderen zullen zijn enige redding zijn om een normaal leven te kunnen leiden. Maar Dexter zou Dexter niet zijn als hij niet nog eenmaal de deksel van de doos van Pandora rukt. En wat daar uitkomt blijkt meer ellende met zich mee te dragen dan hij had gedacht.

Bij zijn eerste moord sinds de dood van Rita (de schrijvers lijken even vergeten te zijn dat Dexter in de eerste aflevering iemand vermoordt in een toilet, die helemaal niet aan de code voldoet, maar daar wordt volledig aan voorbijgegaan) op Boyd Fowler, treft hij een volgend slachtoffer van deze man in diens huis aan, Lumen Pierce. De twee bouwen uiteindelijk een band op en sporen één voor één de medeplichtigen van Fowler op en schakelen ze uit, wat bijdraagt aan zowel het helingsproces van Lumen, als het rouwproces van Dexter. Hij verwoordt het zelf door te zeggen dat hij geen wraak kan nemen voor de dood van Rita, maar wel op de mensen die Lumen dit aan hebben gedaan.

Ondertussen jongleert Quinn met twee Morgans tegelijk; aan de ene kant bloeit zijn romance met Debra weer op en aan de andere kant heeft hij zijn vermoedens dat Dexter meer met Rita’s dood te maken heeft dan lijkt. Hij schakelt de hulp in van de recentelijk ontslagen Liddy, die hij betaalt om Dexter te volgen. Gelukkig is Quinn een veel luiere agent dan Doakes, of zijn liefde voor Debra is groter dan zijn verdenkingen van Dexter, want hij geeft het al snel op. Liddy daarentegen ruikt bloed, en blijft Dexter volgen. Deze aanvankelijk zeer ondergeschikte verhaallijn, blijkt uiteindelijk veel spannender dan verwacht, wanneer het tot een confrontatie tussen de twee komt. Het gemak waarmee Dexter Liddy vervolgens uitschakelt is dan echter weer een anticlimax, maar biedt door Quinns betrokkenheid wel een interessant uitgangspunt voor dat personage in het volgende seizoen. De centrale verhaallijnen omtrent het dagelijkse politiewerk vond ik dit seizoen wat tegenvallen. Om nog maar te zwijgen over de relatieperikelen van Batista en La Guerta, waarmee de schrijvers de aanvankelijk interessante personages niet veel goeds doen.

Na de climax van het vierde seizoen had ik grote verwachtingen van het vijfde, maar erken ook de moeilijkheden van een dergelijke navolging. Een superschurk als Trinity evenaar je niet zomaar, en al met al waren de schurken uit dit seizoen samengenomen, namelijk Boyd Fowler, Jordan Chase en Stan Liddy, wellicht de beste oplossing en zeker goed voor enkele momenten op het puntje van je stoel.

Desalniettemin hebben de schrijvers in dit seizoen weer weinig interesse in de psyche van een seriemoordenaar en blijft de serie toch voornamelijk vasthouden aan de conventies van de traditionele politieserie, ook al wordt dat gedaan vanuit het oogpunt van iemand die buiten de wet handelt. Dexters band met Lumen komt voort uit zijn drang een persoon te vinden die hem ziet voor wie hij is, maar dit hebben we in voorgaande seizoenen telkens weer voorbij zien komen, en ik had gehoopt op een andere invalshoek.

Dus, de schrijvers hebben een manier gevonden om in ieder seizoen een verhaal te bedenken waarin dezelfde elementen voorbij komen, en dat zich vasthoudt aan bepaalde conventies. Maakt Dexter dat een saaie serie? Zeker niet. De verhaallijnen zijn over het algemeen goed en vooral ook spannend. En Dexter blijft een serie die vele malen beter is dan de gemiddelde serie. Maar bereikt Dexter daarmee zijn volledige potentie? Ik ben van mening dat er helaas nog veel meer uit zo’n interessant gegeven als een rechtvaardige seriemoordenaar te halen valt. Maar waarschijnlijk zal dit pas in het laatste seizoen gebeuren.
Volg Dexter
Remember the Monsters?
Remember the Monsters?