10
Helgoned geeft "Dexter - Seizoen 4" een 10.
Geschreven door Helgoned op 20 juni 2013.
0
0

Dexter - Seizoen 4

Ik ben tegen de doodstraf, maar waarom kijk ik dan toch graag naar Dexter en heb ik sympathie voor deze seriemoordenaar? Dat is een vraag die waarschijnlijk veel mensen zichzelf stellen. Dexter is een berekenende koelbloedige seriemoordenaar die, om zichzelf te beschermen, over veel lijken gaat. Hij moordt volgens de code die hij met zijn stiefvader heeft besproken. Die code houdt in dat hij alleen afrekent met moordenaars die in de toekomst mogelijk weer gaan toeslaan. Dat feit is belangrijk om enige sympathie voor Dexter te kunnen hebben, hij vermoordt vaak personen die vele malen slechter zijn dan hijzelf. En dan is er natuurlijk hoofdrolspeler Michael C. Hall die Dexter geweldig portretteert als een twijfelend persoon die probeert om zo goed en zo kwaad het gaat, om te gaan met zijn duistere kant.

In seizoen drie zagen we hoe Dexter trouwde met Rita, die zwanger was van hun kind. In seizoen vier is Dexter vader geworden van zoon Harrison en woont het gezin in een modelhuis met haar andere twee kinderen. Op het politiebureau van Miami is Dexter geliefd bij zijn collega’s, maar er is ook altijd een collega die twijfelt aan Dexter. In dit seizoen is dat agent Joey Quinn, toevallig ook de vriend van zijn zus Debra Morgan. Debra ontmoet haar ex-minnaar Frank Lundy weer, terwijl hij op zoek is naar de seriemoordenaar met de bijnaam Trinity. Als Lundy wordt vermoord ontdekt Dexter dat deze erg dicht bij Trinity was en had ontdekt wanneer deze seriemoordenaar weer zou toeslaan. Als Dexter de seriemoordenaar in het vizier krijgt, ontdekt hij dat deze er als huisvader Arthur Mitchell een braaf familieleven op nahoudt. Dit gegeven fascineert Dexter en hij besluit om in het privéleven van Arthur Mitchell binnen te dringen om uit te vinden hoe het hebben van een gezin samengaat met het zijn van een seriemoordenaar. Langzaam maar zeker wordt het duidelijk voor Dexter dat hij dat beter niet had kunnen doen.

Dit vierde seizoen is een ijzersterk seizoen van Dexter. Net zoals in de eerste seizoenen is er bloedstollende spanning, zijn er gruwelijke moordpartijen en loopt het vaak net even anders dan verwacht. Van de eerste aflevering tot de laatste aflevering van dit seizoen zit je op het puntje van de stoel om het verloop goed te kunnen volgen. Naast de prima hoofdrol van Michael C. Hall zijn de gastrollen perfect. Keith Carradine keert (kort) terug als de scherpe agent Frank Lundy, en James Remar komt vaak langs als herinnering aan de stiefvader van Dexter, Harry Morgan.

Het is echter John Lithgow die grote indruk maakt als Arthur Mitchell. John Lithgow heeft een prachtige grijns die zowel een lach kan opwekken als grote angst. Hij speelde al eerder psychopathische schurken, bijvoorbeeld in Raising Cain van Brian de Palma en in Cliffhanger als tegenspeler van Sylvester Stallone. Voor zijn rol in Dexter won Lithgow zowel een Emmy als een Golden Globe Award. Hij speelt in dit seizoen Arthur Mitchell, een constructeur met een gezin, die veel liefdadigheid doet voor de kerk en geliefd is in de gemeenschap. Maar Arthur Mitchell is ook een controlfreak, dominant, gewelddadig en een hyperintelligente moordenaar. De laatste afleveringen van dit seizoen vormen een fraai schaakspel tussen de twee seriemoordenaars. Beiden lijken geregeld de tegenstander klem te hebben gezet, maar steeds komt er een briljante tegenzet. De laatste aflevering van seizoen vier is een schokkend einde van een enerverend seizoen van Dexter.

Het bleek moeilijk om dit seizoen te evenaren; het vijfde en zesde seizoen waren toch iets minder dan dit vierde seizoen. Toch hoeven we niet te vrezen voor Dexter, want seizoen zeven was weer ijzersterk, waardoor ik helemaal klaar ben voor het achtste en laatste seizoen van Dexter dat op 30 juni 2013 in Amerika in première gaat.
Volg Dexter
Remember the Monsters?
Remember the Monsters?