6.5
anonymous geeft "Dexter - Seizoen 8 (DVD)" een 6.5.
Geschreven door anonymous op 2 januari 2015.
2
0

Dexter - Seizoen 8 (DVD)

Bijna 6 maanden na het einde van seizoen 7 van Dexter, kwam het seizoen waarvan iedereen wist dat het ging komen. Seizoen 8, het laatste seizoen van onze vriendelijke en aaibare seriemoordenaar die in Miami afrekent met mensen, zoals wij de dagelijkse boodschappen afrekenen. Seizoen 7 liet ons achter in een container waar Maria LaGuerta doodgeschoten werd door Debra. Zou seizoen 8 de voorgaande 7 seizoenen kunnen evenaren qua spanning en vermaak? En vooral de vraag: hoe zou het einde van seizoen 8 vormgegeven worden door de schrijvers? Daar kwam nu eindelijk het verlossende antwoord op.

De hoofdmoot van seizoen 8 ligt vooral in de tweespalt die is gezaaid tussen broer en zus Morgan. Aan de ene kant hebben we Dexter die ogenschijnlijk onbezorgd zijn leventje leidt dankzij de dood van LaGuerta. Aan de andere kant zien we een compleet losgeslagen Debra, die zuipt, snuift en zich geen raad weet met haar geweten. De moord op LaGuerta is voor haar dé reden geweest om ontslag te nemen bij Miami Metro Police en als privé detective aan de slag te gaan. Waarbij Dexter de schuld van alles is wat fout gaat in haar leven.

We maken in dit seizoen kennis met Dr. Evelyn Vogel, een rol die vertolkt wordt door Charlotte Rampling, een briljante actrice die ook in Dexter laat zien waarom zij absolute topklasse is. De band die zij met Dexter heeft, opbouwt en verliest wordt fantastisch uitgediept en belicht in seizoen 8. Als rode draad door het geheel loopt een nieuwe seriemoordenaar die opduikt die we leren kennen als The Brain Surgeon. Een psychopaat die zijn slachtoffers een deel van de hersenen afhandig maakt en deze doodleuk bij Dr. Vogel op de stoep deponeert. Het levert een onverwachte dader op die in veel meer contexten verbonden is met de hoofdrolspelers in deze zaak.

Seizoen 8 van Dexter kenmerkt zich in mijn ogen door de rommeligheid. Alsof de schrijvers niet echt een koers wisten te geven waar heen te willen met het einde van Dexter. Een seizoen waarin te veel facetten van de personages zitten ‘gerommeld’ zonder echt tot de kern te komen. De spanning, onverwachte wendingen, moorden van Dexter en zijn drang om onder de radar te blijven die we in de eerste 7 seizoenen van Dexter zo fantastisch vonden, komen in mijn beleving minder aan bod. De allerlaatste aflevering durf ik gerust een tegenvaller te noemen. Dit zeg ik voornamelijk als liefhebber van de serie en het ongekend hoge kwaliteitsgehalte van de andere seizoenen.

En zo eindigt de complete serie van Dexter. Een serie die velen van ons jarenlang heeft geboeid, waarbij Michael C. Hall in al zijn kalmte een fantastische rol vertolkte. De geniale gek is niet meer te zien op de buis. Behalve als je als liefhebber, zoals ik zelf, alle DVD boxen in de kast hebt staan. En dat zou ik een ieder aanraden, want ondanks dat het in mijn beleving een tegenvallend laatste seizoen was, is het natuurlijk zeker de moeite waard om dit seizoen van a tot z te bekijken!
Volg Dexter
Remember the Monsters?
Remember the Monsters?