Peter Rotthier geeft "Dexter: New Blood - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Peter Rotthier op 10 november 2021.
7
0

Dexter: New Blood - Eerste aflevering

Dexter Morgan is terug na acht jaar afwezigheid. De sympathiekste seriemoordenaar uit de seriewereld mag opnieuw zijn ding doen in het vervolg Dexter: New Blood

Herinneren jullie nog hoe Dexter jaren geleden afscheid nam? De sympathiekste seriemoordenaar in tv-land vluchtte vermomd naar het noorden. Het laatste beeld dat we van hem zagen was een bebaarde Dexter die meer weg had van een houthakker dan van een forensisch expert.

Nu tien jaar later is Dexter terug op ons televisiescherm. De baard is verdwenen maar het is duidelijk dat de man tien jaar ouder geworden is. Het verhaal vertrekt in een vredig sneeuwlandschap waarin Dexter rondloopt met een jachtgeweer. De witte hertenbok die hij in het vizier krijgt overleeft zijn ontmoeting, want ondanks alles heeft Dexter een week hartje.

Wat opvalt is dat hij in die tien jaar wel socialer geworden is, hoewel er constant herkenbare karaktersporen van de oude Dexter opduiken.

Dexter, die nu door het leven gaat als Jim Lindsday, heeft zelfs een vriendin, Angela Bishop (Julia Jones, Goliath) en je raadt het nooit; De dame werkt bij de plaatselijke politie. Lindsday heeft zich al goed ingeburgerd in de kleine gemeenschap waar hij zich gevestigd heeft en is duidelijk geliefd bij zijn stadsgenoten. Zelf werkt hij in een wapenhandel. Voor de rest houdt hij zich bezig met doodnormale dingen zoals line-dansen, uit eten gaan en dergelijke. Wat opvalt is dat hij in die tien jaar wel socialer geworden is, hoewel er constant herkenbare karaktersporen van de oude Dexter opduiken.

Toch lijkt het er op dat hij zich al die tijd aan zijn routine heeft gehouden en er in geslaagd is om het spook van 'het willen moorden' te verdrijven. Het wordt echter vrij snel duidelijk dat die instincten nog steeds een zware tol eisen op zijn leven en hij het bij momenten moeilijk heeft. Zeker wanneer Matt Caldwell (Steve M. Robertson, Channel Zero) in het stadje opduikt. Deze frivole jongeman houdt van drank, drugs en extravagante feestjes en heeft wat op zijn kerfstok dat dankzij zijn rijke vader voor hem geen gevolgen heeft gehad. Maar wat als Jim, alias Dexter, dit geheim te weten komt. Krijgt de oude Dexter Morgan dan opnieuw de bovenhand of weerstaat hij de verleiding? En hoe reageert Dexter wanneer zijn zoon Harrison (Jack Alcott, The Good Lord Bird) opduikt?

Na het bekijken van de eerste aflevering kunnen we alvast tot de conclusie komen dat het wel lijkt of Dexter nooit is weggeweest. Na het vrij rare einde van de originele serie, is deze comeback meer dan geslaagd te noemen. De kracht die de serie jarenlang kijkers, met ups and downs, aan de buis gekluisterd hield, is opnieuw aanwezig. De eerste lijnen voor het verdere verloop van de serie worden al netjes uitgezet. De fans van weleer zullen al vlug opnieuw meegenomen worden in het verhaal dat rondom Dexter wordt opgebouwd. Kijkers die de oude serie niet kennen, kunnen het zonder probleem oppikken, want Dexter: New Blood is een nieuw verhaal, waarin wel wat oude geesten opduiken, maar dat duidelijk zijn eigen weg zal inslaan.

Dexter: New Blood
© Showtime

Michael C. Hall, kruipt na acht jaar opnieuw in de huid van Dexter Morgan en heeft meteen weer het juiste gevoel te pakken. Hij weet net zoals vroeger zijn personage perfect neer te zetten. Natuurlijk heeft hij jaren ervaring achter de rug en heeft het personage van Dexter Morgan hem geen windeieren gelegd. Gelukkig maar dat hij zelf meegegaan is in dit verhaal, want zonder hem, zou het onmogelijk zijn geweest om dit verhaal opnieuw aan de kijkers voor te leggen. Dexter: New Blood kan zeker genomineerd worden in (mocht die er zijn) de categorie comeback serie van 2021.
Volg Dexter: New Blood
Sins of the Father
Sins of the Father