8.5
anonymous geeft "Deutschland 83 - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 30 juni 2015.
1
0

Deutschland 83 - Eerste aflevering

Duitsland 1983, de 24-jarige Oost-Duitser Martin (Jonas Nay, Tatort) leidt een comfortabel leven. Hij zit in het leger, heeft een vriendin, een hoop vrienden en als hij vrij is, bezoekt hij zijn zieke moeder; ze lijdt aan nierfalen. Tijdens een van de weekendverloven bezoekt hij zijn moeder, die op dat moment haar verjaardag viert. Dit bezoek zal echter zijn leven op z'n kop zetten. Alles wat hij heeft en alles wat hij is, zal hij achter zich moeten laten. Zijn manipulatieve tante Lenora (Maria Schrader, Camino de Santiago) dwingt hem namelijk undercover te gaan voor de Stasi. Daarbij zet ze de gezondheid van Martin's moeder, die een niertransplantatie nodig heeft, in als wapen. Als hij goed presteert voor de Stasi, dan wordt zijn moeder op een transplantatielijst gezet.

Behoorlijk onder druk gezet door zijn tante en leden van de Stasi, gaat Martin overstag, en eerlijk gezegd heeft hij ook geen andere keuze. Hij krijgt een nieuwe identiteit, een nieuw verleden, een nieuwe toekomst, en een nieuwe woonplaats: West-Duitsland. Daar moet hij als spion geheime documenten van de NAVO fotograferen. Maar voor Martin, die van gewone soldaat ineens een spion wordt, valt het leven aan de andere kant van de muur niet mee. Oost-Duitsland kent namelijk niet de luxe en de welvaart die West-Duitsland wel kent. Simpele dingen als een telefoon bedienen en in een supermarkt rondlopen waar volop vers fruit te krijgen is, zijn nieuw voor hem. Maar Martin heeft meer problemen, als beginnend spion maakt hij fouten, en bovenop dat alles mist hij zijn vriendin Annet (Sonja Gerhardt, SOKO Stuttgart) enorm.

Deutschland 83 is een aangrijpend verhaal over verloren onschuld, waarin politiek, verraad en oorlog centraal staan. In 1983 was er de koude oorlog; Rusland en Amerika richtten de kernwapens op elkaar, en de Amerikanen stationeerden raketten in Europese landen, dus ook in Duitsland. De hele wereld keek met ingehouden adem naar de ontwikkelingen tussen beide landen. Dit gevoel weet Deutschland 83 perfect over te brengen. Daarnaast voel je de kloof tussen oost en west, tussen arm en rijk en tussen leven en overleven. Je leeft mee met Martin, je voelt zijn angst, verdriet en zijn nervositeit. Het moment waarop hij snuffelt in de aktekoffer van Generaal Arnold Jackson (Errol Trotman-Harewood, Tatort) is zenuwslopend.

Deutschland 83 is een achtdelige Duitse serie, die eerst in Amerika, via Sundance, te zien is; pas later dit jaar is de serie te zien in Duitsland (RTL). De eerste aflevering van Deutschland 83 heeft mij verrast en mij laten huiveren. Zelf was ik dertien in 1983 en toen was vooral de muziek voor mij belangrijk. Nu terugkijkend, mede door de serie, begrijp ik waar de volwassenen zich toentertijd druk om maakten. Naast de historische feiten, laat de serie ook originele beelden zien uit 1983; speeches van Ronald Reagan en journaalbeelden ontbreken niet. Zoals ik net al zei, draaide het bij mij in 1983 om de muziek, in Deutschland 83 komt die muziek weer terug. De begintune van Deutschland 83 is een feest van herkenning, maar natuurlijk mag Nena met haar 99 Luftballons niet ontbreken.

Deutschland 83 is een serie die je misschien snel voorbij laat gaan, maar ik wil hem toch aanraden.
Kijk je Deutschland 83 al en wat is jouw mening over deze serie? Ik hoor het graag van je.
Volg Deutschland