8
anonymous geeft "Designated Survivor - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door anonymous op 25 Oktober 2016.
14
0

Designated Survivor - Eerste aflevering

Tijdens de State of Union wordt één lid van het kabinet van de Verenigde Staten apart gehouden op een geheime locatie: de ‘designated survivor’. Bij een aanval op het kabinet, waarbij alle leden worden gedood (waaronder de president), wordt de designated survivor aangewezen als president. Tom Kirkman (Kiefer Sutherland, 24) wordt in de eerste aflevering gevraagd de designated survivor te zijn. Nietsvermoedend kijkt hij vanuit de geheime locatie naar de toespraak van de president. Heerlijk casual in zijn spijkerbroek en grijze vest drinkt hij een biertje en helpt hij zijn vrouw Alex (Natascha McElhone, Californication) hun dochter Penny naar bed te krijgen. Uiteindelijk sluit Tom een deal met Penny en is Alex bang dat Penny later over hem heen zou kunnen gaan lopen. Wat er daarna gebeurt, zet de wereld van de familie op z’n kop. De sfeer verandert van ontspannend naar chaos, er is letterlijk een bom ontploft. Een terroristische aanval op het kabinet promoveert Tom namelijk van minister van huisvesting en ontwikkeling, naar de president van de Verenigde Staten. Of hij dat nou wil of niet.

[image-74801]
De overgang naar chaos is sterk in scène gezet. Een flashback laat zien dat familieman Tom nauwelijks een rol van betekenis speelde in het Witte Huis en nu moet hij plotseling acteren als president. Kan hij dat wel aan? President zijn in Amerika is al lastig zat, laat staan direct na een aanval die het hele land in rep en roer zet. Tom zal zich in sneltreinvaart moeten klaarstomen voor de rol als president, te beginnen door zich gepast te kleden. Het is nog maar de vraag of hij niet volledig overlopen zal worden. Kan hij niet beter een stap opzij doen en iemand met meer ervaring president laten zijn?

Vanaf de eerste seconde leef je mee met Tom en zijn familie. De gebeurtenissen zijn overtuigend in scène gezet en je kunt je verplaatsen in de personages. Een goede pilotaflevering dus, waarin het hoofdpersonage zich moet ontwikkelen van een volger tot een leider. Ik hoop dat hij zich niet te snel zal ontwikkelen en dat zijn kwetsbaarheid nog even zichtbaar blijft. Je kan je namelijk niet in één dag ontwikkelen tot leider, als je dat nooit bent geweest. Of zat het altijd al in hem, maar kwam het er nooit eerder uit?

Een goede pilotaflevering, waarin het hoofdpersonage zich moet ontwikkelen van een volger tot een leider.

De serie heeft een nieuw concept, maar als we vooruit kijken, lijkt het een serie te worden die zich weinig zal onderscheiden: een terroristische aanval brengt de veiligheid van het land in gevaar en er is één persoon die ze moet gaan redden. Hopelijk zijn de komende afleveringen niet te voorspelbaar en hebben de schrijvers iets verrassends voor ons in petto. Als dat het geval is, zou dit een zeer goede serie kunnen worden.
Volg Designated Survivor
#truthorconsequences
#truthorconsequences