8
Hessel Hoekstra geeft "Des - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 10 Oktober 2020.
4
0

Des - Seizoen 1

Sinds ik David Tennant in mijn tienerjaren zag schitteren in Doctor Who is hij een enorme held van mij geworden. Ik blijf zijn projecten op de voet volgen en grotendeels ook interessant vinden. De laatste paar jaar speelt hij steeds vaker nare mannen en daar is hij goed in. Zo was hij bepaald geen lieverdje in bijvoorbeeld Deadwater Fell, Criminal: United Kingdom en Jessica Jones. En ook in de miniserie Des speelt hij een buitengewoon nare man.

Deze man heet Dennis Nilsen, bijgenaamd Des. Nilsen is een ambtenaar die begin jaren tachtig in zijn eentje in Londen woont. Wanneer er in het riool bij zijn huis menselijke overblijfselen gevonden worden, stapt hij meteen naar de politie en bekent hij dat hij de afgelopen vijf jaar minstens twaalf jonge mannen en tienerjongens heeft vermoord en gruwelijke dingen met de lichamen heeft gedaan. De politie vindt het echter moeilijk om hem te vervolgen. Nilsen werkt niet bepaald mee en wat ook niet helpt bij het opstellen van een aanklacht is het feit dat Nilsen zelf vaak geen flauw idee had wie zijn slachtoffers waren.

David Tennant is ontzettend goed in nare mannen spelen

Ik herhaal het nogmaals: David Tennant is ontzettend goed in nare mannen spelen. Zijn onverschillige houding en stem wanneer hij de gruwelijkste details over de moorden vertelt, is angstaanjagend. Hij kruipt onder je huid. Het feit dat dit op een waargebeurd verhaal gebaseerd is, maakt dit gegeven nog griezeliger. Je mag als maatschappij blij zijn dat een man als deze nooit meer op vrije voeten is gekomen.

Naast Nilsen volgt Des ook twee andere sleutelfiguren in de zaak: politieagent Peter Jay (Daniel Mays, Temple), die de leiding over de zaak heeft en zoveel mogelijk slachtoffers probeert te achterhalen om een sterke zaak op te bouwen, en biograaf Brian Masters (Jason Watkins, The Crown), die een boek over Nilsen aan het schrijven is. Beide acteurs zijn degelijk en de wisselwerking die beide personages met Tennant hebben, werkt goed.

Het gegeven dat de dader al bekend is, maar het bewijs ontbreekt, geeft het bekende detectivegenre een mooie twist

Des mag dan wel een Britse misdaadserie zijn, het is niet bepaald je klassieke detective. Deze serie geeft het genre een mooie twist. De dader is namelijk al gepakt, maar hoe verzamel je bewijs? Hoe overtuig je een jury? Het juridische spelletje dat Nilsen en zijn advocaten met het politieteam van Jay spelen, is zeer strak en vakkundig in elkaar gezet. Al had ik wel het idee dat ze soms een beetje kort door de bocht vlogen. Deze miniserie is heel kort (drie afleveringen van 50 minuten) en ik had het idee dat de makers het verhaal met een extra aflevering net wat meer hadden kunnen uitdiepen.

Ondanks een korte speelduur heeft Des heel veel te bieden. David Tennant die een nare man speelt is altijd goed. Het gegeven dat de dader al bekend is, maar er nog bewijs ontbreekt, geeft het bekende detectivegenre een interessante wending. En het rokerige sfeertje zoals je dat in meer jaren tachtig-series ziet is ook heerlijk. Ik verwacht dat deze serie binnenkort wel op de NPO te zien zal zijn, dus dan zou ik hem zeker een kans geven.
Volg Des
Episode 3
Episode 3