8
Peter Rotthier geeft "Dertigers - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Peter Rotthier op 16 maart 2019.
1
0

Dertigers - Seizoen 1

Zes weken lang konden we op de Vlaamse nationale televisie genieten van de soap Dertigers. Dagelijks werd er een aflevering op de kijker afgevuurd en op zaterdag werden de vier afleveringen van de voorbije week herhaald. Dertigers was nauwelijks op de buis of het bericht liep al binnen dat er een tweede seizoen wordt gemaakt. Dat is niet meer dan terecht, Dertigers is een dagelijkse portie ontspanning over het leven van - u raadt het al - dertigers anno 2019.

Het verhaal draait om een vriendenclubje dat na hun schooltijd in Antwerpen is blijven hangen. Bart (Tom Dingenen, De Infiltrant) en Tinne (Evelien Van Hamme, Vriendinnen) zijn getrouwd en hebben twee kinderen. Tijdens een conference in Nederland wordt Bart verleid door een Nederlandse collega. Tine komt dat te weten en dat zorgt toch voor een serieuze dip in hun relatie.

© Een

Alexander (Kristof Goffin) woont samen met zijn vriend Elias (Yemi Oduwale, Thuis). Alexander is de steun en toeverlaat van het vriendengroepje. Iedereen die een probleem heeft, klopt bij hem aan. Elias is daar niet altijd blij mee omdat hij vindt dat Alexander zijn vrienden belangrijker vindt dan hem.

Saartje (Kim Van Oncen, Familie) is de losbol van het gezelschap. Ze verhuurt haar appartementje als Airbnb en belandt dan geregeld bij een van de vrienden om de nacht door te brengen. Hoewel ze zo nu en dan ook het bed induikt met haar tijdelijke huurders. Saartje wordt echter met een moeder geconfronteerd die al jong aan dementie blijkt te lijden.

Nora (Ellen Verest, Cordon) en Pieter (Yannick De Coster, De Ridder) zijn de laatste twee vrienden in het verhaal. Nora ontdekt dat ze zwanger is maar weet niet of haar vriend Jeroen, of Pieter de vader is. Pieter, die net een relatie gestart is met Babs en de platenzaak die hij uitbaat teloor ziet gaan, weet niet hoe hij hier mee moet omgaan. De platenzaak was aanvankelijk van zijn broer Robin, die verongelukt is en tevens ook de vriend was van Nora.

Al die kleine dingen zorgen dat er heel wat gebeurt in de 24 afleveringen die dit eerste seizoen rijk is. De spanningen tussen de personages lopen geregeld hoog op alhoewel er altijd wel iemand is die de gemoederen probeert te sussen. Niet dat dat altijd direct lukt, het is tenslotte een soap. Dertigers is geen hoogstaande televisie maar wel leuk en ontspannend die net voor het slapengaan werd uitgezonden. Hoewel er heel wat drama in het verhaal zit, wordt alles toch op een luchtige en vlotte manier gebracht waardoor Dertigers een aangenaam kijkstuk is geworden dat je toch wil verder bekijken.

We kijken alvast uit naar het tweede seizoen omdat we benieuwd zijn hoe de relatie tussen de zes vrienden zal evolueren na de bekentenis van Pieter aan het eind van het eerste seizoen.
Volg Dertigers
02x24