8.5
Helgoned geeft "Derry Girls seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Helgoned op 26 januari 2019.
1
0

Derry Girls seizoen 1

Derry Girls is een komedieserie die speelt in Noord-Ierland in het jaar 1994. Een roerige tijd voor een humoristische reeks, want de gewelddadige strijd tussen de protestanten (pro Verenigd Koninkrijk) en de nationalistische katholieken was toen op zijn hevigst in de aanloop naar een staakt het vuren in 1998. De serie gaat over het leven van tiener Erin Quin, haar nichtje Orla McCool, hun familie en hun vriendinnen. Dat leven is dan wel tegen de achtergrond van zwaarbewapende Engelse soldaten die door de stad patrouilleren en bomaanslagen.

De zes afleveringen gaan over tienerproblemen, de examens op hun katholieke school, bijverdienen voor een schoolreis naar Parijs en de liefde. De zestienjarige Erin Quin staat daarin centraal. Zij wil graag schrijfster worden en rebels zijn maar durft dat niet echt. Er is veel bekende muziek uit die tijd, van R.E.M., Madonna tot Genesis en ook The Cranberries ontbreken uiteraard niet. Leuk is dat onze eigen 2 Unlimited en The George Baker Selection ook voorbijkomen in de soundtrack (in aflevering twee en vier).

De humor van de serie is hilarisch. Er is heerlijk donkere, sarcastische humor en er zijn vele absurde situaties.

De humor van de serie is hilarisch. Er is heerlijk donkere, sarcastische humor en er zijn vele absurde situaties. Een vreemde binnenbrand, een dode hond die toch nog leeft en de plotselinge dood van een non van hun school zijn daar leuke voorbeelden van. Maar ook veel gevoeligere situaties komen langs, zoals een IRA-soldaat die stiekem in de kofferbak meereist als de familie op reis gaat om 12 juli te vieren. Het tempo van de verhalen van de serie is mooi, daardoor nodigt de serie ook uit om in één ruk uit te kijken.

Derry Girls
© Channel 4

Het acteerwerk is over het algemeen goed, maar er zijn ook rollen die minder uit de verf komen. Een deel van de (meest vrouwelijke) acteurs is redelijk onervaren, ik vond dat op zich niet echt een probleem. Voor de kijkers is er een beperkt aantal bekende gezichten in de serie. De rol van weduwnaar opa Joe wordt gespeeld door Ian McElhinn, bekend uit Game of Thrones. Dat is de enige acteur die bij mij een feest van herkenning opleverde. Zijn karakter is ook mooi, zijn favoriete bezigheid is het afreageren op zijn schoonzoon.

De serie werd begin 2018 uitgezonden door het Engelse Channel 4 en vlak na de eerste aflevering werd al een tweede seizoen besteld. Binnenkort gaat dit tweede seizoen in première in Engeland. Derry Girls kwam eind december beschikbaar op Netflix en dat is mooi, want zonder ondertiteling is de serie lastig te volgen. Gelukkig want deze serie is een echte aanrader.
Volg Derry Girls
The Agreement
The Agreement