6.5
Helgoned geeft "Darkness: Those Who Kill - Seizoen 1 (DVD)" een 6.5.
Geschreven door Helgoned op 29 november 2019.
1
0

Darkness: Those Who Kill - Seizoen 1 (DVD)

Darkness: Those Who Kill is de Engelse titel van de Deense serie Den Som Dræber: Fanget af Mørket (Zij die moorden: gevangen in het duister) uit 2019. De dvd-uitgave, getiteld seizoen één, is eigenlijk een vervolg op Den som Dræber uit 2011, maar met een geheel andere cast. De serie speelt zich af in Kopenhagen en draait nog steeds om een speciale eenheid die gespecialiseerd is in het oplossen van seriemoorden. NPO 2 zond de serie in de lente van dit jaar uit.

Rechercheur Jan Michelsen (Kenneth M. Christensen, Below the Surface en The Bridge) heeft zich vastgebeten in de zaak rond het vermiste meisje Julie Vinding. Julie verdween toen ze ’s avonds na een schoolfeest alleen naar huis liep in Greve, een buitenwijk van Kopenhagen. Naast het feit dat hij na een half jaar op een dood spoor lijkt te zitten, ligt hij ook middenin een ingewikkelde scheiding. Met de komst van forensisch psycholoog Louise Bergstein (Natalie Madueño, Follow The Money) lijkt er schot in de zaak te komen. Dan wordt duidelijk dat er een tweede meisje is verdwenen, de gelijkenissen met de verdwijning van Julie zijn dusdanig dat de zaak groter wordt dan eerst het geval was.

In deze serie wordt al snel duidelijk wie de dader is. De vraag is of en wanneer de politie hem op tijd op het spoor komt om de twee meisjes te redden. De dader is Anders Kjeldsen (Mads Riisom), een conciërge op een kleine school, een man die gebukt gaat onder zijn jeugdtrauma's. Zijn vreemde relatie met Stine Velin (Signe Egholm Olsen, Borgen) speelt ook een belangrijke rol. Wat is haar betrokkenheid bij de vermissingen? Daar kom je als kijker na de eerste twee afleveringen al achter. We zien ook een ander bekend gezicht uit de serie Borgen: acteur Peter Mygind die Möller Thomsen speelt.

De serie is donker en het getoonde geweld is aardig expliciet, daar moet je als kijker wel op voorbereid zijn.

De serie heeft een duistere sfeer en het getoonde geweld is aardig expliciet, daar moet je als kijker wel op voorbereid zijn. De chemie tussen de beide hoofdrolspelers vond ik niet echt fantastisch. Vooral de stugge Jan Michelsen heeft weinig charisma. Wellicht komt het ook omdat zijn personage vrij stereotype is. Daar staan de rollen van Anders en Stine tegenover; twee veel interessantere personages. Het verhaal is spannend, maar had ook in twee afleveringen minder kunnen worden verteld. De lengte van de afleveringen uit 2011 was voor mijn gevoel veel beter. Na een stroeve start word je uiteindelijk toch langzaam in de serie getrokken.

De dvd-uitgave van Lumière Series Nederland kent een prima beeldkwaliteit en ook de ondertiteling is goed verzorgd. Helaas zijn er geen extra’s op terug te vinden, dat vind ik echt een gemis voor deze box. De laatste aflevering liet ruimte voor een mogelijk vervolg. Eind oktober werd duidelijk dat er een volgend seizoen komt. De opnames gaan plaatsvinden in Odense (Denemarken) en starten in 2020. Het is duidelijk dat Natalie Madueño terug zal keren in de rol van Louise Bergstein.
Volg Den som dræber - Fanget af mørket
Episode 8
Episode 8