8
Ron Schoonwater geeft "Darkness: Those Who Kill - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 21 juni 2019.
0
0

Darkness: Those Who Kill - Seizoen 1

De Deense serie Those Who Kill (Den Som Dræber) uit 2011 krijgt met deze serie eindelijk een vervolg. Met andere hoofdrolspelers en, natuurlijk, een ander verhaal. Wel blijft de basis van de oorspronkelijke reeks overeind. Een profiler die de politie ondersteunt bij de zoektocht naar een moordenaar.

Darkness: Those Who Kill laat ook de kant van de dader zien.

In dit geval wordt een seriemoordenaar gezocht. De speurtocht naar het verdwenen tienermeisje Julie lijkt aardig vast te zitten. Rechercheur Jan Michelsen (Kenneth M. Christensen, Below The Surface) zoekt al een half jaar naar haar. De thuissituatie van Jan is, zoals zo vaak in Scandinavische detectiveseries, ook niet rooskleurig. Hij zit middenin een scheiding en woont daardoor in een kleine kamer omringd door een studentikoze situatie.

Wanneer de zoektocht op een dood spoor lijkt te belanden en, door andere prioriteiten, het team van de politie kleiner wordt op deze zaak, komt profiler Louise Bergstein (Natalie Madueño, Follow The Money) in beeld. Zij heeft de politie door persoonlijke omstandigheden achter zich gelaten en werkt nu als therapeut voor jonge vrouwen die slachtoffer zijn van seksueel geweld. Na enige, relatief korte, aarzeling besluit Lousie zich aan te sluiten bij het onderzoek van Jan. Haar profiler techniek levert extra inzicht op in de psyche van de moordenaar. Dat haar techniek niet helemaal feilloos is blijkt tijdens de voortgang in de zaak.

Het verdwijnen van Julie is slechts de opmaat naar nog meer ellende. Niet veel later verdwijnt er een ander meisje. Zij heeft dezelfde eigenschappen als Julie. Het duurt niet lang of er wordt een verband gevonden. De zaak blijkt echter veel complexer te zijn dan de onderzoekers van de verdwijning oorspronkelijk dachten.

In die zin voldoet Darkness: Those Who Kill aan alle criteria die nodig zijn om een serie als deze tot een succes te maken.

Darkness: Those Who Kill laat ook de kant van de dader zien. De man die de jonge vrouwen ontvoert is al snel duidelijk in beeld. Het gaat in deze serie namelijk niet alleen om het vinden van de moordenaar, maar ook om de psyche en omstandigheden van de dader. Daar is in flashbacks ruim de aandacht voor. Dader Anders Kjeldsen (Mads Riisom, Bedrag) blijkt een man die niet kan omgaan met zijn eigen verleden. Hij heeft echter ook moeite met het heden. Zijn complexe relatie met Stine Velin (Signe Egholm Olsen, Borgen) en Stine haar relatie met haar sociale omgeving levert namelijk extra diepgang aan de serie.

Darkness: Those Who Kill is een spannende serie die slechts deels de geijkte route bewandelt. Grootste kritiekpunt is mogelijk dat het gedrag van de daders verklaard wordt door de trauma's in het verleden. Dat is natuurlijk niet altijd zo, want psychotisch gedrag is regelmatig niet te verklaren met een rationele oplossing. Waarom wordt de een namelijk wel een dader en de ander niet? Dit gegeven stoort echter niet. Voor de kijker is het namelijk handig als er juist wel een verklaring en een dramatisch verleden is. Het levert pakkende televisie op. In die zin voldoet Darkness: Those Who Kill aan alle criteria die nodig zijn om een serie als deze tot een succes te maken.
Volg Den som dræber - Fanget af mørket
Episode 8
Episode 8