Helgoned geeft "Den döende detektiven (The Dying Detective) - Miniserie (DVD)" een 8.5.
Geschreven door Helgoned op 24 Mei 2021.
2
0

Den döende detektiven (The Dying Detective) - Miniserie (DVD)

Prachtige Zweedse detectiveserie rond de unieke rechercheur Lars Martin Johansson.

De gepensioneerde rechercheur Lars Martin Johansson (Rolf Lassgård, Jägarna) kan nog niet genieten van zijn vrije tijd na zijn lange loopbaan bij de Zweedse politie. Hij verveelt zich behoorlijk zonder zijn collega’s en de spanning van het werk. Bij een van zijn gebruikelijke bezoekjes aan de lokale hotdogtent, krijgt hij een beroerte. Hij is deels verlamd en de dokter geeft aan dat hij zijn levensstijl moet omgooien. Naast een revalidatie om aan zijn conditie en overgewicht te werken, dient hij zijn eet-, en drinkgewoonten drastisch aan te passen. Zijn dokter geeft hem niet alleen deze mogelijk levensreddende adviezen, maar legt ook een onopgeloste zaak van 30 jaar geleden aan hem voor.

Terwijl Johansson thuis herstelt en geassisteerd wordt door zijn vriendin en een professionele verzorgster, gaat zijn vooruitgang maar langzaam. Hij raakt geobsedeerd door de oude zaak en kan maar moeilijk afscheid nemen van zijn levensstijl. De onopgeloste verkrachting en moord op het negenjarige meisje Yasmine Ermegan achtervolgt Johansson zelfs in zijn slaap. Oud-collega Jeanette Eriksson (Helena Af Sandeberg, Quicksand) helpt hem met haar contacten binnen het politiekorps. Daarnaast heeft zijn broer geregeld dat de jonge Max (Alexej Manvelov, Top Dog) het veldwerk voor Johansson kan uitvoeren.

Den döende detektiven
© SVT

Johansson is een rechercheur die we kennen uit de series Den fjärde Mannen en En Pilgrims Död. Den döende Detektiven is een verwijzing naar ‘The Dying Detective’, een kort verhaal van Sir Arthur Conan Doyle over een avontuur van Sherlock Holmes. En die verwijzing komt vaker terug. Het is ook het verhaal van een gepensioneerde agent, die zijn oude leven niet kan en wil loslaten. Hij heeft altijd een gevoel gehad waardoor hij meer zag dan collega’s. Dat inlevingsvermogen kost hem veel kracht, maar betekent ook dat hij het dossier van de gruwelijke moord op de jonge Yasmine kan openbreken. Veel betrokkenen zijn inmiddels overleden, maar Johansson weet met zijn netwerk toch nieuwe informatie boven tafel te krijgen.

Die drie uren vliegen voorbij door de sterke opbouw en de goede acteurs.

De serie uit 2018 bestaat uit drie afleveringen van elk bijna een uur. Die drie uren vliegen voorbij door de sterke opbouw en de goede acteurs. De hoofdrol is door Rolf Lassgård gedegen ingevuld, maar ook de manier waarop het slachtoffer Yasmine (Savannah Issa) in het verhaal is gevlochten zonder enige dialoog is mooi gedaan. De bijrollen zijn fraai en kleurrijk en het verhaal is ingrijpend. De Nederlandse dvd van Lumière is een eenvoudige uitgave. De drie afleveringen hebben vaste Nederlandse ondertiteling. Het enige dat toegevoegd is, is een kort filmpje met andere Scandinavische series op Mylum en dat is het dan. Gelukkig is de serie zelf goed genoeg om deze dvd van harte aan te raden.
Volg Den döende detektiven
Avsnitt 3
Avsnitt 3