6.5
anonymous geeft "Defiance - Seizoen 2 (DVD)" een 6.5.
Geschreven door anonymous op 5 januari 2015.
0
0

Defiance - Seizoen 2 (DVD)

Over dit tweede seizoen van Defiance kun je eigenlijk het volgende zeggen: een sterk begin, een matig midden en een aardig einde. Dit is een serie die meerdere thema's bespreekt, maar niet echt in iets specifieks uitblinkt. Persoonlijk roem ik de serie om de boeiende wereld die zij uiteen zet. Hier leven verschillende buitenaardse rassen samen met de mens op onze planeet. Allen moeten zij zien te coëxisteren in een nieuwe maatschappij. Daarmee zie je als kijker wel degelijk overeenkomsten met onze maatschappij. Wanneer de serie zich focust op de stad Defiance en hoe de mengelmoes aan rassen beïnvloed wordt door de stad, dan is de serie op haar best. Het probleem is dat de serie daartussen andere ongeïnspireerde verhalen vertelt die minder tot de verbeelding spreken.

Kijk bijvoorbeeld naar de machtsstrijd in de stad. Dit seizoen is er een nieuwe bepalende speler, de Aarde Republiek (The Earth Republic, E-Rep). Wanneer de serie verhalen vertelt over hoe de personages worstelen met de heersende macht van de E-Rep, is Defiance oprecht boeiend. Dan roept de serie beelden op van een overheersende dictatuur, en de enkelen die daartegen in opstand komen. Defiance betekent dan ook verzet. Dat verzet zie je mooi terug in hoofdrolspelers Nolan (Grant Bowler, Ugly Betty) en Irisa (Stephanie Leonidas, The Bible). Zij begrijpen dat je dient te strijden voor waar je voor staat. Dat je je lot in eigen handen moet houden. Daarom is het jammer dat dit seizoen in grote lijnen draait om iets (ik ga, natuurlijk, niet zeggen wat precies) dat de controle over Irisa heeft. Natuurlijk, de serie toont hoe de personen die haar lief hebben hiertegen vechten, maar heel erg boeiend is dit, helaas, niet. Als je dan dat matige midden er ook nog naast hebt, dan heb je dus een probleem.

De meer procedurele verhalen die, naast de centrale verhaallijn, worden verteld, springen er eveneens niet uit. Gelukkig is daar altijd die boeiende wereld waar ik het over had. Een wereld waar personages als Datak Tarr (Tony Curran, Sons of Anarchy) en Stahma Tarr (Jaime Murray, Dexter) al konkelend de dienst uit maken. Het is mooi om te zien hoe Stahma zich verzet tegen oude wetten en regels in haar cultuur. Dient een vrouw in een nieuwe wereld onderdanig te zijn aan haar man en haar cultuur? Is het wel wenselijk om je vast te houden aan oude gedragsregels in een wereld waar die gedragsregels de assimilatie niet bevorderen? Het zijn interessante vragen die Defiance oproept. Vragen die de serie (te regelmatig) niet op een dusdanige manier beantwoordt dat het de kijker in de serie trekt. Als dat het geval was, dan stoor je je als kijker ook minder aan de niet altijd sterke CGI (computeranimatie). Want laten we eerlijk zijn: die is niet altijd even best. Daarbij mist de serie (al sinds het eerste seizoen) echte uitblinkers. Hierdoor stijgt Defiance (ook in dit tweede seizoen) nooit boven zichzelf uit. Wat mij betreft is dit seizoen een kleine verbetering van het eerste seizoen, maar hoeveel is dat waard aangezien dat seizoen de lat niet erg hoog heeft gelegd?

Defiance is vernieuwd met een derde seizoen. Ik ben benieuwd hoe het na de gebeurtenissen in de seizoensfinale verder gaat. Ik hoop dat de schrijvers in het derde seizoen langer een boeiend narratief kunnen vasthouden. Dat de serie dan meer verhalen vertelt die de, in principe, boeiende wereld meer tot haar recht laat komen. Als je kijkt naar Defiance ontkom je niet aan het idee dat er meer in zit dan wat er getoond wordt. Dat de schrijvers te sporadisch belichten wat echt interessant is aan deze wereld. Naast de dertien afleveringen van dit seizoen, bevat de DVD ook nog de volgende extra's: een alternatief einde van het eerste seizoen, verwijderde scènes, een gag reel, mini-afleveringen genaamd Defiance: The Lost Ones en Jesse Does Defiance (waar acteur Jesse Rath ons achter de schermen meeneemt). Al met al vind ik het leuke extra's. Maar goed, hopelijk is driemaal scheepsrecht en is het derde seizoen van Defiance wederom een stap in de goede richting. Maar, dan een stap naar echt goed, in plaats van wel aardig.
Volg Defiance
Upon the March We Fittest Die
Upon the March We Fittest Die