7
Jessica Dillema geeft "Deception - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Jessica Dillema op 11 april 2013.
0
0

Deception - Seizoen 1

Deception is een serie die valt in de categorie ‘leuke serie, maar die nieuwe aflevering van The Following of Revenge gaat voor’. De serie is zeker leuk en spannend, maar het trekt me minder aan dan andere hit series. Deception ging in première op 7 januari 2013, maar NBC had de eerste aflevering al beschikbaar gemaakt in december. Nadat ik de eerste aflevering had gezien wist ik wel dat dit een serie zou zijn die ik tot en met de finale zou willen zien.

De eerste aflevering begint met Vivian (Bree Williamson, One Live to Live) die snel naar haar auto rent omdat ze gevolgd wordt. Wanneer ze bij haar auto komt blijkt ze haar 'stalker' te kennen. Het volgende moment zien we haar dood in haar hotelkamer. Haar dood is waar het om draait in Deception, want wie heeft haar vermoord? Joanna Locasto (Meagan Good) was vroeger de beste vriendin van Vivian, tot zeventien jaar geleden. Tegenwoordig is ze agente en gaat ze in opdracht van agent Will Moreno (Laz Alonso, Breakout Kings) undercover en trekt bij de familie Bowers in om de moord van binnenuit uit te zoeken.

Er zijn verschillende verdachten in de zaak, waaronder Vivian’s broer Edward (Tate Donovan, The O.C.). Vijftien jaar geleden werd hij beschuldigd van de moord op Kimberly Yeager, maar werd uiteindelijk vrijgesproken. Echter denken nog veel mensen dat hij schuldig is. Ook Vivian’s andere broer Julian (Wes Brown, True Blood) is een verdachte. Als kijker word je continu op een ander spoor gezet. Elk personage dat geïntroduceerd wordt zou de moordenaar kunnen zijn. Maar dat houdt het wel spannend.

Maar de moord op Vivian is niet het enige drama dat we te zien krijgen in de serie. Zo had Vivian zelf meerdere geheimen, verloopt het onderzoek niet altijd even goed en zijn er problemen voor het bedrijf van Vivian’s vader (Victor Garber, Eli Stone). De relatie tussen Vivian en haar zus Mia (Ella Rae Peck, Gossip Girl) blijkt anders te zijn dan voorgedaan wordt en ook de moeder, Sofia (Katherine LaNasa, Three Sisters), heeft de nodige geheimen. En dan is er nog Joanna en zoals te verwachten heeft ook zij de nodige geheimen en is één daarvan ook de reden dat de vriendschap tussen Vivian en Joanna geëindigd was. Deception. Bedrog. Daar draait het allemaal om in de serie en de titel is dan ook zeer passend.

Het verhaal is spannend en de serie doet zijn naam eer aan. Je wordt continu op het verkeerde been gezet. Het ene moment denk je zeker te weten dat het Julian is, maar vervolgens nemen ze je mee in het verleden en ontkrachten ze de theorie die ze zelf in jouw hoofd geplant hebben. Vervolgens zetten ze je op een spoor richting Edward, dan weer terug naar Julian, dan de vader, een voormalige medewerker, de senator of toch de moeder des huizes? Ondertussen spelen de andere verhaallijnen en geheimen zich ook nog af. Hoewel je om de haverklap iemand anders verdenkt, zit het verhaal wel goed in elkaar. Het hoofdverhaal (de moord) en alle andere verhaallijnen lopen mooi samen en zijn goed met elkaar verweven. Hoewel ik na een aflevering niet direct het gevoel had dat ik niet een week kon wachten tot de volgende aflevering, was ik wel benieuwd naar de rest van het verhaal.

De laatste aflevering geeft antwoord op de vraag wie Vivian heeft vermoord, maar het verhaal is hiermee nog niet afgesloten en er zijn nog een aantal losse draden. Het is een serie waarbij de kwaliteit van de diverse acteurs en actrices van elkaar verschilt, maar dit was voor mij niet storend. Op dit moment is het nog niet bekend of er een tweede seizoen zal volgen, maar ik hoop wel dat het er gaat komen. Het is niet een serie waarbij je zelf veel moet nadenken omdat het duidelijk is in welke richting ze willen dat je denkt. Een mooie serie wanneer je zin hebt in drama en mysterie, maar je zelf niet teveel moeite wilt doen om alle verborgen hints op te vangen. Mocht de serie toch geen vervolg krijgen, dan weten we in elk geval wie de moordenaar is en hebben ze ons niet met een ontzettend grote cliffhanger achtergelaten.
Volg Deception
I'll Start with the Hillbilly
I'll Start with the Hillbilly