Pascal Jans geeft "Deadwood - Complete serie" een 9.
Geschreven door Pascal Jans op 17 Oktober 2022.
7
0

Deadwood - Complete serie

HBO staat bekend om het maken van ijzersterke series en Deadwood is hierop geen uitzondering. Laat je meeslepen en waan jezelf in een western van ongekende kwaliteit, welkom in Deadwood.

De serie speelt zich af aan het einde van de negentiende eeuw in Deadwood (South Dakota), een stadje dat toentertijd beheerst werd door de goudkoorts. Een helse plaats vol misdaad en corruptie. Het leven is er hard, keihard. Een menigte rusteloze mislukkelingen die koortsachtig op zoek is naar goud, trekt naar deze vogelvrije nederzetting waar alles en iedereen te koop is. De kolonisten, van een ex-politieman tot een berekenende saloon-eigenaar en van de legendarische Wild Bill Hickok tot Calamity Jane, moeten ten koste van alles zien te overleven. Welkom in Deadwood...een helse plaats om fortuin te maken.

Welkom in Deadwood... Een helse plaats om fortuin te maken

Seth Bullock (Timothy Olyphant, Justified), laat zijn baan als Marshal in Montana voor wat het is om een handel te beginnen in Deadwood samen met zijn vriend en zakenpartner Sol Star (John Hawkes, Too Old To Die Young). Bij aankomst word je als kijker meegenomen door de modderige straten van Deadwood en zie je wat kenmerkende locaties voorbijkomen waar je gedurende de serie veel naar zal terugkeren. Al Swearengen (Ian McShane, American Gods) is de eigenaar van The Gem, een lokale saloon en bordeel. Cy Tolliver (Powers Boothe, Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.) is zijn concurrent en eigenaar van The Bella Union wat een goktent en eveneens een bordeel is. Daarnaast kun je verblijven in The Grand Central Hotel die wordt gerund door E.B. Farnum (William Sanderson, True Blood). De beroemde revolverheld Wild Bill Hickok komt eveneens naar Deadwood en wordt vergezeld door Charlie Utter (Dayton Callie, Sons of Anarchy) en Calamity Jane (Robin Weigert, American Horror Story). Er is een lokale dokter genaamd Amos Cochran (Brad Dourif, Chucky) die zijn handen vol heeft aan het wel en wee van de mensen in Deadwood.

Deadwood is in het begin meer een kamp dan een stad en gedurende de serie word je als kijker meegenomen in de opbouw. De grootste goudvondst in de Amerikaanse geschiedenis brengt bovenstaande en nog vele andere personages naar Deadwood en weten elkaar op meedogenloze wijze te beconcurreren. Het is een mengelmoes van politieke afwegingen en brute vergeldingen, alles om maar een graantje mee te pikken van het beschikbare goud of gewoon om een persoonlijke vete uit te vechten. Het is mooi om te zien dat Deadwood steeds meer door ontwikkeld en de bewoners willen graag serieus worden genomen. In het begin heerst er totale chaos en is er geen enkele vorm van wetgeving. Ze proberen dit op een gestructureerde wijze vorm te geven, maar uiteraard onder strikte voorwaarden van de bewoners. De opperschurk is George Hearst (Gerald McRaney, NCIS: Los Angeles) en hij wil heel Deadwood overnemen om te profiteren van al het goud wat er te vinden is. Hij wordt vanaf het begin al genoemd, maar verschijnt pas later in de serie daadwerkelijk in beeld. Hij zorgt er voor dat onderlinge rivaliteiten opzij worden gezet en personages met frisse tegenzin gaan samenwerken. Deze gang van zaken levert voortdurend mooie dialogen en verrassende momenten op.

Deadwood
© HBO

Naast het algemene verhaal wat hierboven te lezen valt, is er zoveel meer wat Deadwood kan omschrijven. De prachtige decors, de voor die tijd kenmerkende kleding, het contrast van keurige taal en grofgebekt zijn, de rauwheid die iedere hoek van je beeldscherm uitstraalt en voornamelijk de fantastische cast bij wie de chemie ongekend leuk is om naar te kijken. Er zijn zoveel personages die het verdienen om te worden uitgelicht, maar dat zou te veel worden voor een recensie. In plaats daarvan zal ik mijn persoonlijke favorieten uitlichten. Timothy Olyphant speelt fantastisch als stoïcijnse, volhardende en temperamentvolle sheriff Seth Bullock. Hij heeft de meeste kenmerken van een personage uit het wilde westen. Daarnaast is Robin Weigert als Calamity Jane absoluut het vermelden waard. Een wezenlijk doel voor het verhaal heeft haar personage niet echt, maar iedere keer als ze in beeld verschijnt tovert ze een lach op je gezicht door haar onnavolgbare en hilarische opmerkingen als ze weer eens te diep in het glaasje (of fles) heeft gekeken. Tot slot is voor mij de absolute uitblinker Ian McShane als Al Swearengen. Hij komt zo krachtig en overtuigend over dat je bijna het idee krijgt dat hij daadwerkelijk zijn personage is. Hij is magnifiek in de vele briljante dialogen die de serie kenmerkt en zijn dialogen met Mr. Wu (Keone Young) zijn werkelijk een genot om naar te kijken. Volkomen terecht dat hij voor deze rol meerdere malen een prijs heeft mogen ontvangen.

Als waardige afsluiter van deze serie is er in 2019 Deadwood: The Movie uitgekomen. Deze film speelt zich ongeveer tien jaar later af ten opzichte van het laatste seizoen. Het mooie is dat nagenoeg de gehele cast terugkeerde voor deze film en er ook letterlijk tien jaar ouder uitzien. De film brengt je meteen terug in de wonderenwereld van Deadwood en mag met recht een waardige afsluiter van een geweldige serie worden genoemd.
Volg Deadwood
Tell Him Something Pretty
Tell Him Something Pretty