8
Ron Schoonwater geeft "Deadwood - The Movie" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 7 februari 2020.
4
0

Deadwood - The Movie

Waarschijnlijk de beste western televisieserie ooit krijgt met deze film eindelijk een waardig afscheid. De film is een mooie afsluiter, maar kan helaas niet helemaal tippen aan de kwaliteit van de televisieserie. De film speelt tien jaar na de afsluiting van de serie. Het is de makers gelukt om de meeste acteurs nog een keer te verzamelen voor dit laatste epos. Deadwood is volwassener, maar bevat nog steeds de vuige, smerige en dodelijke elementen die de televisieserie zo goed maakte. Voorbeeld daarvan is dat men het oud Engels nog steeds mixt met de nodige 'fucks' en 'cocksuckers'.

Deadwood
© HBO

Waarschijnlijk de beste western televisieserie ooit krijgt met deze film eindelijk een waardig afscheid.

Het meest imposant aan de Amerikaanse blu-ray versie is misschien wel de extra achtergrondinformatie over het maken van deze film. Normaal gesproken zijn de extra's vaak een positieve, nietszeggende ode aan iedereen die aan de film of serie meegewerkt heeft. In het begin lijkt dit ook het geval bij de enige extra die op deze blu-ray zit. David Milch, schrijver van Deadwood, wordt namelijk de lucht in geprezen. Dan wordt duidelijk dat Milch Alzheimer heeft. Zijn oorspronkelijke levendigheid om scenes vorm te geven is vervangen door een kwetsbare man die slechts nog zijn teksten kan voorlezen. Het is een imposante en emotionele blik op de wereld achter de film en die van David Milch zelf.

Bovenstaande verklaart waarschijnlijk de doodsstrijd die bordeelhouder Al Swearengen (Ian McShane, American Gods) in de film voert. Zijn wil om invloed te hebben op de wereld om hem heen is nog wel aanwezig, maar het ontbreekt hem aan de kracht en de macht om dit waar te kunnen maken. Zijn rol is daardoor anders dan de geslepen manipulator die hij ooit was. De man met de markante kop loopt tegen het einde van zijn leven.

Marshall Seth Bullock (Timothy Oliphant, Fargo) heeft nog steeds een kort lontje. Wanneer Alma Elsworth (Molly Parker, Lost In Space) terugkeert blijkt zijn liefde niet helemaal uitgedoofd. Zijn vrouw Martha (Anna Gunn, Breaking Bad) voelt de spanning. Helaas wordt dit niet echt uitgewerkt. Seth is namelijk drukker met zijn strijd tegen senator George Hearst (Gerald McRaney, House Of Cards).

Deadwood
© HBO

Deadwood the movie slaagt erin om de oude sfeer van de serie op te roepen.

Grootste probleem bij een film ten opzichte van een televisieserie is dat de verschillende karakters minder tijd hebben zich te laten zien. Aangezien er in Deadwood gekozen is om bijna alle personages terug te laten keren worden de verhalen over hen vanzelf wat oppervlakkiger. Het verhaal van Trixie, John Hawkes, Calamity Jane, Joanie Stubbs, Charlie Utter en burgemeester E.B Farnum spelen wel een rol, maar blijven toch een beetje steken in goede bedoelingen. Hier en daar met een hoogtepunt, zoals het onhandige voor de eerste keer telefoneren door E.B. Farnum.

Deadwood: The Movie slaagt erin om de oude sfeer van de serie op te roepen. Vanaf de eerste shot voelt het weer als vanouds. Hoewel de nodige tijd verstreken is zit je er als liefhebber direct weer in. Potentiële kijkers die de serie niet gevolgd hebben kunnen beter eerst starten met het eerste seizoen. De film keert met flashbacks terug naar de tijd van weleer, maar dat is onvoldoende om alles te begrijpen. Daarvoor was de serie te goed en teveel gericht op onderlinge relaties. Het onderscheid tussen goed en kwaad is bij de film duidelijker aanwezig dan bij de televisieserie. Dat kan ook haast niet anders door de relatief korte duur van de film.

Oorspronkelijk ging er nog het gerucht dat het verhaal twee films nodig zou hebben, maar gezien de gezondheid van David Milch zit dit er zeer waarschijnlijk niet meer in. Bovendien zijn de acteurs inmiddels zo druk met andere projecten dat het zeer lastig zal zijn ze nog een keer bij elkaar te krijgen. Bovendien is het einde, zonder al teveel te willen verklappen, zo definitief dat ik me niet kan voorstellen dat er ooit nog een vervolg komt.
Volg Deadwood
Tell Him Something Pretty
Tell Him Something Pretty