Wichita van Rijkom geeft "Dead to Me - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 17 Mei 2019.
0
0

Dead to Me - Eerste aflevering

Hoewel het uiteindelijk totaal iets anders was dan wat ik had verwacht wekte het toch wel mijn interesse op een positieve manier.

Rouw is een lastig iets… Iedereen beleeft dit weer anders. Vaak heerst er een hoop onbegrip in de omgeving en het is vreselijk om door te moeten maken. Dead to Me gaat aan de haal met dit thema en focust zich op twee vrouwen die middenin een periode van rouw zitten. Het tien afleveringen tellende eerste seizoen kwam recentelijk in zijn geheel uit op Netflix en zou een verhaal over vriendschap, gevuld met zwarte humor moeten zijn. Persoonlijk vond ik de humor tijdens de eerste aflevering wat tegenvallen. Maar dat neemt niet weg dat de serie zelf wel een goede eerste indruk op mij maakte.

De harde Jen Harding, gespeeld door Christina Applegate (Samantha Who?), is drie maanden terug haar man verloren bij een aanrijding waarbij de dader vervolgens is doorgereden. Wanneer zij een rouwgroep bezoekt loopt ze de excentrieke Judy tegen het lijf, gespeeld door Linda Cardellini (ER). De vrouwen vinden troost bij elkaar en besluiten buiten de groep om contact te houden om zo elkaar te kunnen steunen. Jen kampt met veel opgekropte woede, die er af en toe uit komt, terwijl Judy vooral een luisterend oor en ontspanning biedt. De dames lijken veel herkenning en erkenning bij elkaar te vinden, maar al gauw wordt duidelijk dat deze vriendschap niet geheel op waarheid gebaseerd is. Judy blijkt zich namelijk anders voor te doen en draagt meerdere geheimen met zich mee.

De cast van Dead to Me is zeker niet de minste, wat veel kwaliteit doet beloven. Daarom was het ook zo jammer dat de beloofde (zwarte) humor nauwelijks terug te zien was in de eerste aflevering. Nu is dat bij een verhaal over rouw en de dood ook wat lastig, en ik kan niet ontkennen dat er wel momenten waren dat er een klein glimlachje op mijn gezicht verscheen. Maar ik had zelf wel iets meer sarcastische opmerkingen of grappige situaties verwacht om het verhaal wat op te leuken. Desalniettemin boeide de serie mij wel gelijk en zat ik er vanaf de eerste scène goed in. De hoofdrolspeelsters weten hun karakters overtuigend en vol emotie neer te zetten en de onthulling vlak voor de aftiteling roept een hoop vragen op. Hoewel het uiteindelijk totaal iets anders was dan wat ik had verwacht wekte het toch wel mijn interesse op een positieve manier.

Dead to Me is zeker nog niet dood voor mij maar begint pas net

Buren proberen Jen steun te bieden maar weten maar moeilijk de juiste woorden te vinden voor het intense verdriet dat zij en haar twee kinderen doormaken. Met hardrock, grunge-achtige muziek, probeert zij haar emoties een beetje een plek te geven. Ondertussen gaat ze alle auto’s met grote deuken in de stad langs op zoek naar de bestuurder van de auto die haar man heeft ‘vermoord’. Judy lijkt vooral alleen haar verdriet te moeten doorstaan. Tijdens de rouwgroep vertelt zij dat ze twee maanden terug haar verloofde aan een hartaanval is verloren en sindsdien nauwelijks nog slaapt. Hetzelfde geldt voor Jen waardoor de beide vrouwen in eerste instantie door middel van lange nachtelijke telefoongesprekken nader tot elkaar komen. Ze kunnen hun ei bij elkaar kwijt, iets dat zo belangrijk is als je zoiets moeilijks doormaakt. Maar dat dit zo gemakkelijk gaat is ook gelijk het eerste signaal dat er misschien wel iets niet helemaal klopt.

Dead to Me is anders dan andere series die ik de laatste tijd heb gezien. Of het een verhaal is dat over meerdere seizoenen uitgesmeerd kan worden durf ik geen uitspraken over te doen. Maar zo op het eerste oog zit er genoeg in om mij als kijker nog wel een tijdje te entertainen. Ik ben benieuwd wat er de rest van dit seizoen zal gebeuren en vind dat alle castleden tot dusverre niet voor elkaar onder doen. Kwalitatief zit het goed in elkaar dus dat is een veel belovend begin. Het zou mooi zijn als de humor de komende afleveringen nog iets meer naar boven komt. Maar ook als dit niet gebeurt kan het alsnog een goede serie zijn. Met afleveringen die maar een half uur per stuk duren is het moeilijk om een hoop te vertellen zonder spoilers weg te geven. Voor nu houd ik het daarom op een nette zeven als cijfer voor de eerste aflevering en raad ik iedereen die nieuwsgierig is aan zelf eens te gaan kijken. Dead to Me is zeker nog niet dood voor mij maar begint pas net, en hopelijk geldt dat voor andere kijkers van de eerste aflevering ook!

[image-123908]
Volg Dead to Me
We've Reached the End