7
Peter Rotthier geeft "Zuidas - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Peter Rotthier op 4 juli 2018.
2
0

Zuidas - Seizoen 1

Ik waarschuwde er al een beetje voor toen ik de eerste aflevering van de Nederlandse serie Zuidas onder de loep nam. Advocatenseries zijn er in alle maten en gewichten en de laatste jaren werden we overspoeld met series waar de heren en dames in hun zwarte toga de dienst uitmaken. Het resultaat; enkele topreeksen maar ook heel wat derivaten die trachten mee te liften in de stroom.

Zuidas hoort alvast thuis bij de laatste soort series want als kijker krijg je het op geen enkel moment echt warm tijdens het verloop van de gebeurtenissen. Tovert de eerste aflevering, waarin stagiaire Sabia Bennani moet vechten voor haar plaatsje bij het grote advocatenkantoor Van de Sande Grinten Meijer, nog wel enkele begrijpelijke verhaallijnen uit de hoge hoed, iedere hoop op meer diepgang wordt al vlug de grond ingeboord. De verhaallijnen wekken wel een zweem van interesse op maar de verdere uitwerking is vrij steriel. Er wordt voortdurend op zeker gespeeld en dat komt de serie niet altijd ten goede.

Zuidas
© BNNVARA

We gaan Zuidas nu niet afschrijven want het blijft wel een degelijk gemaakte serie, maar je zal tijdens het kijken meer dan eens denken: "dit heb ik precies wel al eens eerder gezien". Uiteindelijk weet je als kijker ook al vlug te doorzien hoe de vork in de steel zit tijdens de diverse rechtszaken waar het team mee te maken krijgt. Voeg daar nog een dosis relaties tussen en de serie krijgt ook de nodige pit mee.

Aanvankelijk krijg je als kijker ook het idee dat Sabia de belangrijkste figuur is in dit verhaal. Langzaam maar zeker blijkt dat niet helemaal waar te zijn en eisen andere personages een belangrijkere rol op in het geheel. Sabia komt bijvoorbeeld tussen twee vuren te staan wanneer er een machtsstrijd ontstaat in de firma. Op dat moment komen de twee belangrijkste partners van het kantoor steeds meer op de voorgrond te staan. Vooral Rudolf van de Sande Grinten eist meer en meer de hoofdrol op door een medische zaak waar hij zelf nauw bij betrokken is.

Toch blijft alles vrij voorspelbaar ondanks het meer dan degelijke acteerwerk. Dat laatste kan echter niet verdoezelen dat Zuidas niet grensverleggend is in het genre en je het vooral kan beschouwen als aangenaam tijdverdrijf. Ik ben benieuwd of dit eerste seizoen nog een vervolg gaat krijgen.
Volg Zuidas
De Roque Trader
De Roque Trader