8
Peter Rotthier geeft "De twaalf - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Peter Rotthier op 8 november 2019.
0
0

De twaalf - Eerste aflevering

De twaalf is een Vlaams rechtbankdrama dat de jury volgt bij een assisenproces. Ook de daderes wordt niet vergeten. De dame in kwestie wordt beschuldigd van de moord op haar dochtertje en van een moord twintig jaar eerder op haar beste vriendin. Met een aantal flashbacks in de eerste aflevering komt de kijker al iets meer te weten waarom het gerecht bij haar terechtkomt voor de moord op het dochtertje. Mevrouw zelf schreeuwt haar onschuld uit. Het zal dan ook een moeilijke taak worden voor de jury om haar al dan niet schuldig te bevinden aan dubbele moord.

De twaalf
© Een

Assisenprocessen duren meestal toch enkele dagen tot enkele weken zodat de makers alvast heel wat mogelijkheden om deze serie uit te werken. In de eerste aflevering wordt hiervoor een aanzet gegeven maar het wordt al snel duidelijk dat er net als in een assisenproces niet onmiddellijk veel vaart in de serie zal zitten. Daarvoor zullen we moeten wachten tot de beschuldigde of een van de advocaten uit kan pakken met verrassende onthullingen.

In de pilot maken we ook kennis met een aantal juryleden. Enkelen van hen zullen tijdens deze serie in het midden van de belangstelling komen te staan. We krijgen beelden te zien van hun verkiezing tot jurylid, sommigen krijgen we ook al te zien in hun huiselijke en relationele omgeving. Daarnaast maken we ook de start van het proces mee, waarbij de beschuldigde ondervraagd wordt door de voorzitter van het Assisenhof.

[image-138949]

De eerste aflevering van De twaalf is alvast geen spectaculaire binnenkomer. De makers weten echter wel genoeg informatie in deze opener te stoppen waarmee je als kijker wel verder kan. Je voelt het aan dat de personages die in de jury zetelen gaan groeien in deze serie. Aan het eind van de eerste aflevering trakteert men ons twee cliffhangers, die er voor zorgen dat je al uitkijkt naar aflevering twee. Benieuwd of De twaalf ook effectief gaat groeien of dat de serie rustig verder zal kabbelen naar een hoogtepunt.
Volg De twaalf
Marianne
Marianne