Schooldays were such happy days
Now they seem so far away
I remember and I'll always treasure
Schooldays were the happiest days of your life
But we never appreciate the good times we have
Until it's too late

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik De Luizenmoeder heel leuk vind. Het is waarschijnlijk niet politiek correct om dat te zeggen maar De Luizenmoeder is een van de zeer weinig Nederlandse series waarvan ik met recht kan zeggen dat ik elke aflevering goed vond. Na de serie op televisie te hebben gevolgd, kreeg ik de kans om de dvd te gaan bekijken in de hoop daar nog meer niet eerder uitgezonden materiaal te vinden. Helaas werd ik enorm teleurgesteld. Daar zal ik later meer over vertellen; eerst de serie zelf.

Niemand zwaait meer, anders zwaait er wat.

De Luizenmoeder kan zich niet beroepen op politieke correctheid. De serie windt er geen doekjes om; Juf Ank en Anton voorop: deze serie staat bol van de vooroordelen, moedermaffia, hangouders, zwaaiprotocollen, nuttige en volstrekt overbodige regels. Seizoenstafels, ouderavonden, participizza, agendaterreur, traktatievernieling, lege wc-rollen en kinderleed. Kortom, De Klimop lijkt op papier in niets op een gewone basisschool. Maar voor wie het zich nog kan herinneren: de situaties die geschetst worden, komen wel akelig dicht bij de realiteit.

Mensen die nog kinderen op de basisschool hebben, zullen het waarschijnlijk glashard ontkennen. Mensen die er al lang of net vanaf zijn, zullen het beamen, en mensen die nog moeten…tja. Ik lees veel dat mensen in een deuk hebben gelegen, zover zal ik niet gaan. De komedieserie bracht zeker een brede grijns op mijn gezicht en ik moest zeker af en toe hardop lachen maar echt over de grond liggen rollen, heb ik zeker niet gedaan. De situaties zijn zo herkenbaar en duidelijk, de humor is goed en de acteurs doen meer met je dan je zou willen toegeven.

De Luizenmoeder
© AVROTROS

Herkennen we Juf Ank niet allemaal een beetje en Anton de directeur, hadden we allemaal niet zo iemand op school? Kennen we niet allemaal een moeder Nancy die nooit weg wil? En herkennen we de agendaterreur ook niet een beetje? Ja, met De Luizenmoeder hebben ze echt in de roos geschoten. Wat zet Warringa een geweldige Juf Ank neer, hoe goed is Hoffman in haar non-verbale uitdrukkingen als Hannah. Geweldige televisie waarvan er van mij nog veel meer gemaakt mag worden. Maar dan de dvd, hoopvol zette ik de eerste disk op. Op de voorkant stond groot ‘inclusief niet eerder uitgebracht materiaal.’

Dag, dag, dag, dag ouders van groep 3 Een hele fijne dag, wat fijn dat ‘k jullie zag.

Mijn teleurstelling is dus groot om te ontdekken dat op de eerste dvd niets extra’s staat, behalve drie trailers van Nederlandse romantische komediefilms. Op disk één staan de eerste vijf afleveringen die in prima kwaliteit te zien zijn. Dan disk twee, daar op staan aflevering zes tot en met tien. De extra’s zijn een introductie van Kenneth (Andre Dongelmans), Nancy (Bianca Krijgsman), Anton (Diederik Ebbinge), Volkert (Henry van Loon), Juf Ank (Ilse Warringa), Hannah (Jennifer Hoffman), Mel & Kim (Meral Polat & Rian Gerritsen) en Walter (Rop Verheijen). Waar de serie nergens teleurstelt, stelt de dvd dat dus wel. Jammer, want ik denk dat er nog veel meer materiaal is dat de moeite waard zou zijn om op de dvd erbij te zetten.

8 volle punten voor de serie, 5 magere punten voor de dvd uitgave.
Volg De Luizenmoeder
Lievelingsjuf