8.5
Peter Rotthier geeft "De luizenmoeder (BE) - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 14 januari 2019.
1
0

De luizenmoeder (BE) - Eerste aflevering

De Luizenmoeder is in ieder geval een geslaagde poging geworden om op een humoristische wijze het wel en wee aan de schoolpoort en op de school in beeld te brengen. De soms onschuldig lijkende dingen worden voortdurend uitvergroot en laten de vele irritaties zien, die elke ouder waarschijnlijk wel al eens heeft meegemaakt met zijn schoolgaande kinderen. Als ouder in spé kan je natuurlijk wel een schrik opdoen om je kind ooit toe te vertrouwen aan een school. Stel je alleen nog maar eens voor dat ze in een klas terechtkomt waar een derivaat van Juffrouw Ank de plak zwaait.

Ook de rest van de cast lijkt grotendeels bijna dubbelgangers van hun Nederlandse collega’s te zijn.

Met deze woorden sloot ik ongeveer een jaar geleden mijn bevindingen af nadat ik de eerste aflevering van de Nederlandse serie De Luizenmoeder had bekeken. Ik was dan ook vreselijk benieuwd toen er aangekondigd werd dat er een Vlaamse versie van deze serie zou worden gemaakt. Zou het bovenstaande besluit overeind blijven of wordt het een grote teleurstelling.

Alles start natuurlijk met de keuze van de cast. We moeten onmiddellijk toegeven dat die grotendeels als logisch mag worden bevonden. Els Dottermans (De Ronde) kruipt in de huid van de Vlaamse Juf Ank maar heet nu Els. Directeur Anton wordt nu directeur Eric en Tom Audenaert (Als De Dijken Breken) mag hem gestalte geven. Volgens mij het perfecte alter ego van Ebbinge, die de rol in Nederland speelt. Hannah daarentegen blijft Hannah. Lynn van Royen (De Dag) mag de pas gescheiden kinderpsychologe gestalte geven, die haar dochtertje Fleur achterlaat op een nieuwe school. Ook de rest van de cast lijkt grotendeels uit bijna dubbelgangers van hun Nederlandse collega’s te bestaan.

Het scenario dat we in deze Vlaamse versie te zien krijgen is ook een exacte kopie van de eerste aflevering in de Nederlandse versie. Links en rechts zijn er wel een paar hele kleine aanpassingen aangebracht om het geheel een Vlaamse toets mee te geven, maar het Mel & Kim grapje bijvoorbeeld is helemaal overeind gebleven.

Voorlopig geef ik toch het voordeel aan de Nederlandse Luizenmoeder.

Ook het spel van de acteurs loopt quasi gelijk met wat de Nederlandse versie ons voorschotelde. Wie het meest uit de band springt is echter Els Dottermans. Het is natuurlijk geen cadeau om haar Hollandse collega Ilse Warringa naar de kroon te steken, die een onvergetelijke Juf Ank neerzette. Dottermans laat haar versie iets minder luidruchtig overkomen en dat heeft toch zijn effect op het geheel. Wanneer Warringa aan het woord was in de serie vulde ze het hele scherm, terwijl Dottermans toch iets bescheidener overkomt. Maar of we dat nu een minpunt of net een pluspunt moeten noemen, laten we voorlopig in het midden. De komende afleveringen zullen moeten bepalen of Dottermans net als Warringa haar stempel zal kunnen drukken op deze Vlaamse serieversie. Pas aan het eind van het seizoen zullen we de balans kunnen opmaken of deze versie het constante niveau van haar Nederlandse broertje kan evenaren of misschien zelfs verbeteren. Voorlopig geef ik toch het voordeel aan de Nederlandse Luizenmoeder.

Nederlandse lezers die benieuwd zijn naar de Vlaamse versie van De Luizenmoeder kunnen hier terecht. Hou er wel rekening mee dat je jezelf moet registreren bij VTM alvorens je de aflevering kunt zien. En laat ons eens weten wat jullie er van vinden.
Volg De luizenmoeder (BE)
Het Eindspel
Het Eindspel