9
anonymous geeft "De Dag - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door anonymous op 27 februari 2019.
0
0

De Dag - Seizoen 1

Een serie over een bankoverval. Origineel is het niet. En dan nog een Vlaamse serie (lees: geen Netflix-budgetten). Een knaller leek het mij niet te worden. Geschreven door Jonas Geirnaert. Steengoed als het op humor aankomt, maar een spannende serie? Volgens de media ging het een topserie te worden, dus ik besloot toch te kijken. En daar heb ik geen minuut spijt van gehad. Wat een topreeks. En dat met een grijsgedraaid thema, een Vlaams budget en geschreven door een eerder komisch figuur en zijn vrouw. Want naast Geirnaert, schreef ook Julie Mahieu mee aan de serie.

De eerste aflevering bouwde de nodige spanning op. Erg origineel was dat niet, maar toch had ik zin om meteen naar de tweede aflevering te kijken. Die ook meteen erna werd uitgezonden. Niet voor niets. Waar de eerste aflevering het verhaal vertelt vanuit het oogpunt van de politie, zit je in de tweede aflevering ‘achter de schermen’, bij de bankovervallers. Geirnaert en Mahieu waren vast niet de eersten die op dit idee kwamen, maar toch was het een geniale vondst die de serie een paar niveaus hoger tilde. De verhaallijn was subliem. Een bankoverval anno 2019? Ja, het kan. Het leek allerminst oubollig dankzij de nodige twisten die Geirnaert en Mahieu eraan gaven. De serie kende nauwelijks een dip. De makers slaagden erin om telkens op het juiste moment met een onverwachte wending te komen. Kortom, een subliem plot waarbij je als kijker steeds meer gestrest raakt omdat je zo uitkijkt naar het einde.

De acteerprestaties waren niet allemaal even goed. Dat moeten we toegeven. Jeroen Perceval (Over water, Tabula Rasa) deed het, zoals we van hem gewend zijn, geweldig. Sophie Decleir (De Kavijaks, 13 geboden) liet ook zien dat het bloed van haar vader, de grote Jan Decleir, door haar aderen stroomt. Een aangename verrassing was Lukas De Wolf (Bullets), maar vooral Titus De Voogdt (The Missing, Aspe). Die laatste zette een zeer geloofwaardig opvliegend personage neer. Minder goed waren Ruth Becquart (Clan, Chaussée d’Amour), Liesa Van der Aa (Salamander, Cordon), Zouzou Ben Chikha (Bevergem, Generatie B)en Winne Dierickx (Connie & Clyde, Loft). Vooral die laatste twee kunnen beter. Maar deze zwakkere acteerprestaties hadden weinig invloed op de serie. Die was zo sterk dat die deze kleine minpuntjes perfect kon dragen.

De doodgewone, Vlaamse locaties met het Vlaamse weer maakten het helemaal af. Kortom, een serie die op zijn minst Netflix-waardig is en in heel wat talen ondertiteld mag worden. Laat De Dag maar los op de wereld. Deze serie van een zo goed als ongekend Vlaams niveau zal elke serieliefhebber op het puntje van zijn stoel laten zitten. Op een dag kijk je ze uit.
Volg De Dag
Aflevering 12
Aflevering 12