7.5
Wichita van Rijkom geeft "De 12 van Schouwendam - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 15 december 2019.
2
0

De 12 van Schouwendam - Seizoen 1

In De 12 van Schouwendam wordt de Videoland succesformule voortgezet met een tweede deel van deze serie. Een nieuw verhaal, nieuwe cast en een nieuwe locatie moeten ervoor zorgen dat De 12 van Oldenheim vergeten wordt en dit verhaal een nieuwe favoriet zal worden. In Schouwendam staat een dubbele verdwijning uit 1995 centraal die bijna twintig jaar later nog altijd niet is opgelost. Dan ineens komt een mysterieuze man het dorp in lopen die zegt Olaf Witte (Gijs Naber, Judas) te zijn, één van de twee vermisten. Het dorp staat gelijk op zijn kop. Wat is er al die jaren terug gebeurd? Waar is Olaf al die tijd geweest? Is dit überhaupt wel de echte Olaf en waar is de vermiste Alice Drost (Susan Radder, Oogappels) dan?! Tijdens tien afleveringen, die zich afspelen over twaalf dagen, ontdekken we wat er daadwerkelijk heeft plaatsgevonden die bewuste avond in 1995 en waarom Olaf nu ineens is teruggekeerd.

Hoewel het verhaal sterk begint, komen de eerste scheurtjes al gauw tevoorschijn.

De serie begint goed met een eerste aflevering die smaakt naar meer. Er zit een fijn tempo in en de karakters komen overtuigend over. Willemijn (Fockeline Ouwerkerk, Meiden van de Herengracht), de zus van de vermiste Alice, lijkt te kampen met demonen uit haar verleden. Ze zit in een toxische relatie met haar man Rogier (Benja Bruijning, Zwarte Tulp) die ironisch genoeg ook de ex van Alice is. De vaders van de twee vermisten, Allard Drost (Joop Keesmaat, Land van Lubbers) en Gerrit Witte (Huub Stapel, Zwarte Tulp), wonen samen in een bejaardentehuis in het dorp. Hun vriendschap is nogal bekoeld sinds 1995 maar samen zijn ze nog altijd op zoek naar de waarheid.

Olaf vertelt recentelijk met geheugenverlies gevonden te zijn in Polen. Na een zoektocht online kwam hij in Schouwendam terecht op zoek naar antwoorden en zijn verleden. Olaf blijkt echter een nogal twijfelachtige reputatie te hebben in het dorp. Zijn terugkomst valt dan ook niet bij iedereen in goede aarde. Toch zijn er ook mensen die hem steunen. Zo raakt hij al gauw bevriend met de jonge(re) Tessa (Eva Laurenssen, Meisje van plezier) die hem helpt met de zoektocht naar zichzelf. Rechercheur Karlijn van Andel (Carine Crutzen, Oud Geld) wordt van buitenaf opgeroepen om leiding te geven bij deze cold case. Samen met de lokale politie, in het bijzonder Pim Nijboer (Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Dagboek van een Callgirl), onderzoekt zij de hele situatie.

Hoewel het verhaal sterk begint, komen de eerste scheurtjes al gauw tevoorschijn. De dialogen worden naarmate de afleveringen vorderen slechter en zijn af en toe echt zeer ongeloofwaardig. Ook het acteerwerk is niet iedere episode even goed te noemen. De kwaliteit verschilt nogal eigenlijk. Het ene moment is het erg spannend en zit je helemaal in het verhaal. Het volgende moment voel je meer irritaties over de tenenkrommende scènes dan dat je luistert naar wat er daadwerkelijk gezegd wordt. Erg jammer want dit had volgens mij gemakkelijk voorkomen kunnen worden.

Het uiteindelijk plot van De 12 van Schouwendam verraste mij toch zeer.

Rechercheur van Andel heeft nogal een tunnelvisie als het gaat om Olaf. Zij gelooft pertinent niet dat hij zegt wie hij is en wil er koste wat kost achter komen wat er aan de hand is. Ondertussen speelt haar verleden op de achtergrond mee. Zo is zij pas weer terug aan het werk na een traumatische gebeurtenis en reageert zij hierdoor niet altijd even professioneel. Collega Nijboer kan hier echter over meepraten. Door zijn eigen moeilijke thuissituatie met zijn vrouw Hania (Angelika Kurowska) en hun pasgeboren baby is hij regelmatig erg afwezig en meer met hen bezig dan met zijn politiewerk.

Het uiteindelijke plot van De 12 van Schouwendam verraste mij toch zeer. Wanneer de aap uit de mouw komt zit je op het puntje van je stoel. Er blijken meer mensen bij de vermissingen te zijn betrokken dan verwacht en wie de bewuste avond in 1995 heeft overleefd is een aardige verrassing. Dit maakt een deel van de steekjes die ze hebben laten vallen goed en zorgt voor een waardige afsluiting. Grappig genoeg bleek een groot deel van de cast zelf ook niet te weten hoe het verhaal zou aflopen. Net zoals bij De 12 van Oldenheim kent deze miniserie weer een duidelijk begin en eind. Dit vind ik persoonlijk erg fijn omdat je hierdoor niet met tig vragen blijft zitten.

Al met al heb ik me prima vermaakt met De 12 van Schouwendam. Was het helemaal perfect? Nee, zeer zeker niet. Maar het is toch een serie die je meetrekt met erg goed plot. Eerder dit jaar gaven nieuwsberichten aan dat de serie te zien zou zijn op RTL 4 in 2020. Recente nieuwsberichten beweren echter het tegendeel en geven aan dat het hier om een exclusieve Videoland productie zou gaan. Wat hiervan waar is en of er nog een derde seizoen zal komen is bij mij op dit moment nog niks over bekend. Maar het zou mij niks verbazen als de makers besluiten nog een versie van dit concept te maken. Mocht dit gebeuren dan zal ik zeker weer één van de kijkers zijn.
Volg De 12 van Schouwendam
Afl. 10
Afl. 10