7
Lucas Verbunt geeft "DC's Stargirl - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Lucas Verbunt op 24 Mei 2020.
2
0

DC's Stargirl - Eerste aflevering

Het kan je niet ontgaan zijn met alle marketing die deze serie heeft gehad. Er is een nieuwe superheldenserie op de markt: Stargirl. Ik vind superheldenseries ontzettend vermakelijk en kon dan ook niet wachten om de eerste aflevering van Stargirl te bekijken. Tot nu toe vind ik het lastig een duidelijke mening te vormen.

Stargirl is een serie van DC Universe en wordt tevens uitgezonden op The CW. Het is echter duidelijk géén The CW-serie. De Arrowverse series hebben een bepaalde sfeer, die bepaalde manier waarop The CW-series in elkaar zitten. Stargirl valt daar buiten en is in ieder geval qua beeld en geluid een stuk kwalitatiever.

In deze serie volgen we Courtney Whitmore (Brec Bassinger, Chicken Girls). Haar moeder, gespeeld door Amy Smart (MacGyver, Shameless), heeft een nieuwe man en daarom verhuist het gezin van Californië naar Nebraska. Courtney's stiefvader, Pat (Luke Wilson, Roadies), blijkt de voormalige sidekick van Starman (Joel McHale, Santa Clarita Diet) te zijn. Starman is samen met de andere leden van de Justice Society of America tien jaar geleden omgekomen in een gevecht. Courtney vindt de 'Cosmic Staff' van Starman, die Pat al die tijd in bewaring heeft gehad, en deze reageert onmiddellijk op haar aanraking. Hier begint het avontuur.

DC's Stargirl
© DC Universe

De eerste aflevering heeft een goed tempo en draait niet om het verhaal heen. Het introduceert gelijk verschillende facetten en aan de hoofdplaat van deze recensie te zien, komen daar nog wat facetten bij. Voor een eerste aflevering is dat erg positief. Het acteerwerk is prima, evenals de speciale effecten. De scènes waarin Courtney haar gymnastiekkunsten uitoefent met behulp van de staf zijn erg tof om te zien.

Stargirl is al eerder op ons scherm voorbij gekomen. In Smallville en DC’s Legends of Tomorrow hebben twee andere actrices Courtney al eens tot leven gebracht. In deze twee series was Stargirl echter een meer volwassen personage. De huidige versie van Stargirl is veel jonger. Courtney is een tiener en zit in haar tweede jaar van de Amerikaanse High School. In de eerste aflevering wordt dan ook al wat klassiek tienerdrama geïntroduceerd. Als je dat niet erg vindt, denk ik dat Stargirl ontzettend veel kan bieden. Maar in tegenstelling tot eigenlijk alle superheldenserie momenteel op televisie, is Stargirl veel jeugdiger. Misschien wel om dat gat op te vullen. De enige andere superheldenserie waar de middelbare school nog een rol speelt is, voor zover ik weet, Black Lightning. Al is het daar ook geen hoofdthema.

In tegenstelling tot eigenlijk alle superheldenseries momenteel op televisie, is Stargirl veel jeugdiger

Ik ben erg benieuwd wat het verdere seizoen van Stargirl gaat brengen. Alleen kijkend naar de eerste aflevering ben ik overtuigd om verder te kijken, maar nog niet enorm onder de indruk. Het zit een beetje op de middenlijn. Het heeft zeker nog een extra kick nodig om te kunnen overleven in het grote superheldenaanbod, vooral omdat het wordt geproduceerd door het niet mega succesvolle DC Universe.

We gaan het zien. Voor nu krijgt Stargirl van mijn een 7.0! Rond de middenmoot.
Volg DC's Stargirl
Chapter Thirteen: The Reckoning