7
anonymous geeft "DCI Banks - Seizoen 5" een 7.
Geschreven door anonymous op 20 november 2016.
1
0

DCI Banks - Seizoen 5

Woedend waren de kijkers van de populaire ITV-show ‘Good Morning Britain’ – in ieder geval de DCI Banks-fans onder hen – toen zij halverwege de maand september onverwacht geconfronteerd werden met een overigens aangekondigde ‘Spoiler Alert’. De belangrijkste gasten van die ochtend waren Andrea Lowe en Stephen Tomkinson, de onbetwiste steracteurs van de populaire politieserie, en zij bleken te zijn uitgenodigd om terug te blikken op de sensationele ontwikkelingen waarmee de avond tevoren aflevering vier van het vijfde seizoen was geëindigd. Lang niet alle kijkers hadden die echter al gezien en dat hoefde dus nu eigenlijk niet meer: ze wisten wat er komen ging. En dat was heel wat.

Serie vijf van DCI Banks bestaat uit zes afleveringen van ongeveer een uur; drie verhalen in totaal. De rode draad wordt gevormd door de jacht op projectontwikkelaar Steve Richards (Shaun Dooley, Broadchurch), die weliswaar een uitstekende reputatie heeft, maar desondanks verdacht wordt van betrokkenheid bij de gewelddadige dood van een drugsdealer (en nog veel meer wat het daglicht niet kan verdragen). Banks (Stephen Tomkinson) slaagt er weliswaar in Richards’ alibi onderuit te halen, maar het bewijs is niet sterk genoeg om hem op het politiebureau te kunnen houden. Dan valt er opnieuw een dode: Richards’ dochter Kat, die een relatie had met de vermoorde drugsdealer, wordt levenloos aangetroffen. Alle omstandigheden lijken op zelfmoord te wijzen maar haar ouders zijn ervan overtuigd dat er meer aan de hand moet zijn.

Geleidelijk begint het privéleven van de succesvolle projectontwikkelaar meer scheuren te vertonen. Zijn vrouw Tamsin (Maimie McCoy, Waking the Dead) kan de dood van hun dochter maar moeilijk verwerken en zoekt steun bij Annie, die hoopt hiermee een zinvolle bijdrage te kunnen leveren aan het onderzoek naar Richards’ duistere praktijken. En dat lijkt inderdaad te lukken, getuige het bericht dat zij na haar afspraak met Tamsin in Banks’ voicemail inspreekt. Een doorbraak lijkt aanstaande. Maar het zal dan nog twee afleveringen duren voor het zo ver is.

DCI Banks
© ITV1

Een vast onderdeel van het format waarop de serie gebouwd is, is de relatie tussen Annie Cabott (Andrea Lowe) en Alan Banks. Die is, zou je kunnen zeggen, elektrisch geladen. Als het aan Annie ligt, waren ze al lang een stelletje geweest, maar Banks heeft dat steeds afgehouden ook al is hij wel degelijk gek op haar. In een tegendraadse bui heeft Annie zich toen op het moederschap gestort en uiteindelijk ook een man gevonden met wie zij getrouwd is. Maar echt gelukkig is ze niet; Alan Banks is en blijft de man van haar dromen. In de eerste aflevering van seizoen vijf lijkt ook hij verstand boven gevoel gekozen te hebben door zich open te stellen voor een andere vrouw, maar die relatie eindigt zo snel als ze begon. De vrouw in kwestie gaat voor haar carrière en verhuist naar een andere stad. En als Annie hem vervolgens bekent dat haar huwelijk bepaald niet is wat het zou moeten zijn, lijkt voor het eerst niets een liefdesrelatie tussen Banks en Annie Cabott meer in de weg te staan. ‘Annie, I love you’: voor het eerst durft Banks dit hardop te zeggen, terwijl hij Annie in zijn armen neemt.

Seizoen vijf zal waarschijnlijk de DCI Banks-geschiedenis ingaan als het meest dramatische, maar zeker niet het beste seizoen. Ik vond de verhalen al met al nogal rommelig, alsof de scenarioschrijver wel een globaal idee had van de ingrediënten voor dit vijfde seizoen maar er uiteindelijk niet in slaagde daar een coherent en boeiend geheel van te maken. Dat zorgt er onder meer voor dat lang niet alle verhaallijnen even geloofwaardig zijn en dat antwoorden op belangrijke vragen – wie was de dader en waarom deed hij het – soms tamelijk willekeurig tevoorschijn komen. De echte Banks-fan zal zich daarover waarschijnlijk niet echt druk maken. Voor hen blijft seizoen 5 een iconisch seizoen dat je gezien moet hebben en dat je ook op dvd aan je verzameling wil toevoegen. In de hoop dat een volgend seizoen overtuigender zal zijn.

Update: dit vijfde seizoen van DCI Banks is naar verluid tevens het laatste.
Volg DCI Banks
Undertow: Part 2