7
anonymous geeft "DCI Banks - Seizoen 4" een 7.
Geschreven door anonymous op 16 juli 2015.
0
0

DCI Banks - Seizoen 4

Inspector Allan Banks is een van de speurders die de liefhebbers van British crime sinds de allereerste uitzending – de pilot, die in 2010 werd uitgezonden – in hun hart gesloten hebben. En dus werd er sindsdien ieder jaar, met uitzondering van 2013, een nieuwe serie geproduceerd. Vijf in totaal of, voor wie die pilot niet meerekent, vier. Dat is niet onbelangrijk voor wie met de sympathieke speurder kennismaakt via een van de latere series; de vijfde bijvoorbeeld, die afgelopen voorjaar op de BBC te zien was maar in Nederland als ‘de complete vierde serie’ op de markt wordt gebracht. Hier wordt de pilot blijkbaar niet meegerekend. Het is maar dat u het weet.

Ieder verhaal staat op zichzelf en is dus tot op zekere hoogte als zodanig te bekijken. Het helpt echter wel als je de rode draden die door de verschillende series heen lopen , (her)kent. De belangrijkste is ongetwijfeld die van de ‘blurred lines’ tussen Banks (Stephen Tomkinson, Drop The Dead Donkey)en Annie Cabbott (Coronation Street, The Bill). Dat de twee heimelijk smoorverliefd op elkaar zijn, is el lang geen geheim meer voor de kijker, maar tot een serieuze relatie is het nog steeds niet gekomen. Dat heeft niet alleen met hun werkrelatie te maken; Banks durft simpelweg de stap naar een nieuwe relatie – hij is gescheiden en heeft een volwassen dochter – niet te zetten. In serie 4 – ik hou voor het gemak de nummering van de Nederlandse dvdbox maar aan – doen ze hun uiterste best om emotioneel los te komen van elkaar. Annie heeft een nieuwe vriend en lijkt van plan bij hem in te trekken en Banks neemt steeds vaker Helen Morton (Caroline Catz, Murder in Suburbia) in plaats van Annie mee als hij erop uit trekt. Maar of dat echt helpt, is de vraag. Ik heb in ieder geval zo mijn twijfels.

Overigens heeft Helen sinds haar entree in de serie ook een eigen biografie gekregen, al is het vooralsnog een bescheiden verhaallijn. Helen is getrouwd met een man die vanuit huis werkt. Dat geeft haar de gelegenheid zich full time te bewijzen als politie-inspecteur; haar man zorgt voor de kinderen. Dat blijkt echter minder goed te werken dan ze aanvankelijk dacht, want op een dag vertelt haar man dat hij graag tijdelijk wat meer ruimte voor zichzelf heeft om zich op hun huwelijk te kunnen bezinnen. Helen verhuist naar een hotel – nadat zij eerst een aantal nachten in haar auto heeft geslapen – en krijgt in aflevering 2 van deze nieuwe serie tot haar onaangename verrassing echtscheidingspapieren onder haar neus gedrukt.

Nieuw is het thema vader-zoonrelatie. In het begin van de eerste aflevering maken we kennis met Banks ouders, maar die kennismaking is van korte duur, want zijn moeder sterft al gauw. Dan blijkt dat zijn vader al geruime tijd weinig ingenomen is met de levenswandel – en carrière – van zijn zoon. Dit weerhoudt Banks er niet van te blijven proberen om het contact met zijn vader te herstellen.
En intussen moeten er natuurlijk ook misdrijven worden opgelost. In aflevering 1 onderzoekt Banks met zijn team de moord op een jonge vrouw uit Estland en de verdwijning van haar verslaafde zuster, in aflevering 2 moet de dood van een vooraanstaand advocate worden opgelost en in de derde aflevering blijkt een voorbeeldig student een dubbelleven geleid te hebben. En daarin spelen zaken die hem uiteindelijk het leven kosten. In alle drie de verhalen blijken basale menselijke gevoelens, waarvan angst zonder twijfel de sterkste is, steeds krachtiger dan de moraal.
Inspector Banks is een typisch Britse serie, waarvan je al gauw met het hele gezin kunt genieten; zeker als de kinderen de basisschoolleeftijd eenmaal voorbij zijn. Rauw-realistisch worden de verhalen nooit, maar ze hebben wel een steviger ‘bite’ dan bijvoorbeeld Midsummer Murders. Ik heb in ieder geval opnieuw genoten.
Volg DCI Banks
Undertow: Part 2
Undertow: Part 2