7.5
Thomas ten Veldhuijs geeft "Daybreak - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 20 november 2019.
2
0

Daybreak - Seizoen 1

Daybreak is een serie met een postapocalyptische setting die een goede balans weet te vinden tussen actie, humor, drama en ook een beetje absurditeit. In mijn recensie van de eerste aflevering van Daybreak seizoen één stelde ik dat de serie het beste te omschrijven is als “een combinatie van Mad Max, Zombieland, alle High School films en series en ook een beetje van Ferris Bueller’s Day Off”. Na het kijken van het eerste seizoen kan ik bevestigen dat die omschrijving nog steeds toepasselijk is.

Alhoewel Daybreak een zeer vermakelijke, energieke en grappige serie is, weet het niet het niveau vast te houden dat in de eerste aflevering is neergezet. De eerste aflevering zat vol sterke grappen, onverwachtse plotwendingen en boordevol verwijzingen naar pop-culture. In de loop van het seizoen wordt een groot deel routine en ook voor een deel voorspelbaar. Desalniettemin blijft het een goede toevoeging aan het Netflix repertoire en hoop ik dat er ten minste nog een seizoen zal komen.

[image-139944]

In de eerste aflevering wordt de kijker voorgesteld aan Josh Wheeler, iemand die anders is dan alle anderen en niet onderdeel is van een groepje. Al snel wordt er uitgelegd dat er een atoombom is afgegaan die ervoor heeft gezorgd dat alle volwassenen in ‘Ghoulies’ (een soort van zombies) zijn veranderd. Snel daarna hebben de jongeren in de stad Glendale de stad onderverdeeld in verschillende gebieden. Zo is er bijvoorbeeld een gebied van de sporters, de nerds en eentje van de cheerleaders. In de loop van het seizoen verschuift de nadruk op Josh naar een aantal andere personages, namelijk Angelica een tienjarige pyromaan, Wesley Fists een voormalige sporter die nu een Japanse ronin wil zijn en Eli die graag de koning van alles wil worden.

De serie bevat tien afleveringen van ieder tussen de 40 en 50 minuten. En die afleveringen ben je snel doorheen. Er is voldoende actie, mysterie en humor om goed vermaakt te worden. Daarnaast zitten er veel sterke grappen in en worden er aan de lopende band verwijzingen gemaakt naar pop-culture. Zo komen onder andere de Hunger Games, Games of Thrones, Breaking Bad, Star Wars, Fortnite en Lord of the Rings regelmatig voorbij. Dus als je een liefhebber bent van fantasy, science-fiction en video games, dan is Daybreak zeker een aanrader.

Ondanks dat de serie door het eerste seizoen heen iets minder scherp wordt en op sommige punten een beetje in herhaling valt, zitten er nog voldoende verassingen in om door te blijven kijken. Er zijn veel plotwendingen en ook genoeg cliffhangers. Daarnaast bevat de serie nog vele onderdelen waar in toekomstige seizoenen op kan worden ingehaakt. En na het kijken van de laatste aflevering kan de serie alle kanten opgaan.

Ook al verliest de serie in de loop van het eerste seizoen iets van haar originaliteit en energieke insteek, blijft het een zeer vermakelijke serie waar je snel door heen bent. Ik kan de serie met geen ander vergelijken en hoop dat er nog in ieder geval een extra seizoen zal komen. Wie wil nou niet een high school serie met zombies kijken die vol met sterke verwijzingen zit.

Op basis van het bovenstaande geef ik het eerste seizoen van Daybreak een 7,5.
Volg Daybreak
FWASH-BOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOM!