10
Matthijs Lardé geeft "David Makes Man - Seizoen 1" een 10.
Geschreven door Matthijs Lardé op 4 juni 2020.
3
0

David Makes Man - Seizoen 1

Nadat OWN groot kritisch succes heeft gehad met Queen Sugar, komt nu enkele jaren later hun volgende project van een grote filmmaker. Tarell Alvin McCraney heeft een paar jaar geleden zijn Oscar gewonnen voor de film Moonlight. Met David Makes Man heeft hij zijn oog gezet op een televisieserie en hoopt hij ook hiermee een krachtig verhaal te kunnen brengen dat door velen zal worden omarmd. Helaas is over velen niet te spreken, aangezien de serie grotendeels onopgemerkt voorbij is gegaan in het afgelopen jaar. Desondanks is hij in ieder geval wel in één aspect succesvol geweest, en dat is om een fantastische serie neer te zetten.

David Makes Man draait om een ​​veertienjarig wonderkind in een achterbuurt in Zuid-Florida die wordt achtervolgd door de dood van zijn beste vriend. Zijn hardwerkende moeder probeert ondertussen een ​​uitweg uit de armoede te vinden. Zelf moet hij kiezen tussen de ongewenste straten die hij zijn hele leven lang heeft gekend of het hoger onderwijs dat hem een ​​uitweg kan bieden. De serie is geïnspireerd door gebeurtenissen uit het eigen leven van McCraney en verkent trauma's uit de kindertijd en de verbeeldingskracht om te overleven.

Eén van de eerste dingen die je op zal vallen aan deze serie is dat het onberispelijk gefilmd is.

Eén van de eerste dingen die je op zal vallen aan deze serie is dat het onberispelijk gefilmd is. Elke shot is minutieus uitgedacht en kan zo goed als in een museum worden gehangen. Zelfs tijdens de vele donkere momenten in de serie is er altijd wel een sprankje hoop te vinden in de visuele elementen. Het heeft ongetwijfeld een eigen identiteit, die mooi samen wordt gebracht door de regie en cinematografie. Een van de mooiste momenten in het hele seizoen is te vinden aan het begin van de negende aflevering, waar er wonderlijk gebruik wordt gemaakt van zwart-wit beeld.

Niet veel later zal je er achter komen dat ook het acteerwerk van het hoogste niveau is. Dit is vooral indrukwekkend doordat een groot deel van de cast uit acteurs bestaat die tot nu toe weinig professionele ervaring hebben. Het is dan ook niet verrassend dat één van de casting directors, Carmen Cuba, al een Emmy winnares is voor haar werk bij Stranger Things. De acteurs die het meeste indruk maken zijn ongetwijfeld Akili McDowell en Alana Arenas, die respectievelijk David en zijn moeder, Gloria, spelen. Vooral de emotionele momenten is waar McDowell zijn stapje boven de rest weet te vinden, wat blijkt uit het feit dat kippenvel tijdens zijn meest dramatische scènes zeker niet vergezocht is. Ook Arenas weet haar lastige rol met veel emotie te spelen zonder dat het ooit als te “soapy” naar voren komt, en daarnaast helpen de vele anderen ook om het een verbazingwekkend ensemble te maken.

David Makes Man
© OWN

Het schrijfwerk wordt ook zeker niet achtergelaten. Het is goed te voelen dat dit een belangrijk project voor McCraney, en waarschijnlijk al zijn andere schrijvers, is. Er is duidelijk veel bloed, zweet en tranen gestopt in het ontwikkelen van deze karakters. Het plot is nooit zo zeer gedreven door grote gebeurtenissen die de karakters overkomen, maar wordt meer voortgedreven door de interne worstelingen van hen. Om dit te laten werken vereist het altijd een goede groep aan karakters, en dat is hier ontwijfelbaar het geval. De acties van de personen in de serie voelen altijd gerechtvaardigd, zelfs wanneer ze pijnlijk kunnen zijn om te bekijken.

De serie houdt je emotioneel in een greep.

De serie houdt je emotioneel in een greep, zelfs als je niet zo makkelijk jezelf kunt vinden in de dingen die hier gebeuren. Elk karakter krijgt zijn of haar tijd om een indruk te maken bij het publiek, en ze maken daar dan ook allemaal goed gebruik van. Hiernaast weet de serie de valkuil van een gebrek aan realisme te vermijden. Ook voelt het plot nooit “soapy” aan, en de enige momenten waar je je ongeloof mogelijk even moet opschorten zijn een aantal momenten van opzettelijk surrealisme. Deze momenten doen echter altijd dienst aan de ontwikkeling van de karakters, dus zullen ze je nooit compleet uit het verhaal halen.

Wetend dat McCraney in deze serie stukken van zijn ervaringen heeft kunnen vertellen, voegt alleen maar meer toe aan de diepgang van de serie. Er worden vele thema’s behandeld door de serie heen, en het is maar de vraag hoeveel ervan recht uit zijn leven zijn geplukt. Ondanks dat er veel onprettige onderwerpen voorbij komen voelt de inclusie nooit hardhandig. Ze worden altijd behendig behandeld door de acteurs en schrijvers. Deze serie is wat mij betreft ook onmiskenbaar bewijs dat het belangrijk is om ook minder gerepresenteerde groepen kansen te geven om hun verhalen te vertellen. Ik ben blij dat er netwerken zoals OWN bestaan die dit ook in de praktijk brengen en hoop dat uiteindelijk ook meer mensen hun aandacht richting deze plekken zullen richten.

Het is spijtig dat ik David Makes Man pas eerder dit jaar heb bekeken, anders had ik al maandenlang ervoor de serie bekroond als één van de beste van 2019. Gelukkig is het altijd beter om iets aan de late kant te bekijken dan het nooit te doen. In dit geval is het hoogst aangeraden om de serie eerder vroeger dan later een kans te geven. Een tweede seizoen is in aankomst. Ik kan garanderen dat het geen tijdverspilling is. Het tegengestelde is meer dan waar.
Volg David Makes Man
Trouble the Water
Trouble the Water