8
Ron Schoonwater geeft "Dark - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 15 januari 2021.
1
0

Dark - Seizoen 3

Het derde seizoen is het beste seizoen van deze duistere Duitse serie. De mystiek krijgt zelfs Bijbelse proporties als het een strijd wordt tussen Adam en Eva. De wetenschap wordt niet vergeten, want ook Rödingers kat krijgt een plek om alles wat er gebeurd uit te leggen. Wat ook duidelijk wordt is dat de liggende acht (ook wel Lemniscaat genoemd) centraal staat in de thematiek. De liggende acht is een oneindige beweging, zonder begin en einde. De knoop in het midden (de samenkomst van de lijnen) zorgt ervoor dat alles samenkomt. De theorie is dat het verbreken van de knoop het oneindige herhalen van de gebeurtenissen zal doorbreken. Dat de uitkomst uiteindelijk anders ligt dan je tijdens dit seizoen verwacht hoort bij deze filosofische serie.

De genoemde theorieën geeft dit seizoen houvast. Zelf ben ik gestopt met alles te willen begrijpen en dat helpt om Dark te blijven volgen. Het is namelijk nogal pretentieus en het aantal hoofdrolspelers in verschillende levensfasen en leeftijden is te groot om het allemaal te behappen. De hoofdlijnen volgen wordt dit seizoen wel een stuk makkelijker gemaakt. De oorsprong en de reden waarom er verschillende dimensies en werelden zijn is op het einde van dit laatste seizoen allemaal verklaard. Het geeft een gerust gevoel dat deze serie op haar hoogtepunt weet te stoppen. Zelfs het einde heeft een berustend, en zo u wil, donker maar romantisch randje.

Dark eindigt met dit seizoen in stijl.

Visueel is de serie mooi gemaakt. Soms is de techniek wat knullig, zoals bijvoorbeeld de wijze waarop de apocalyps en de donkere wolk waarin reizen mogelijk is in beeld wordt gebracht. Verder weet Dark goed gebruik te maken van het onheilspellende landschap met die grote kerncentrale en die donkere, met mysterie vol zittende, grot. Het acteren is door de seizoenen heen sterk verbeterd. Het houterige van het begin is compleet verdwenen. Zelfs de meest onwaarschijnlijke karakters worden zowaar geloofwaardig. Het helpt de spanning in dit seizoen dat er een herkenbare kwade macht is opgestaan. Er wordt door een drie-eenheid uitgebreid gemoord. Hoewel bruut geeft ook dit gegeven de kijker meer houvast om het verhaal te volgen.

Dark eindigt met dit seizoen in stijl. Het is een rollercoaster van verhaallijnen die allemaal samenhangen. De vele personages, de soms onnavolgbare teksten en de vele gebeurtenissen krijgen zowaar een verklaring. Het einde is een echte afronding van drie seizoenen aan onduidelijkheid. Dit is iets wat veel andere televisieseries niet lukt. Het einde van Dark is zelfs uitermate bevredigend. Dat gebeurt eigenlijk zelden. Het verhaal is tot een einde gekomen. Hoewel ik bij de eerste twee seizoenen constant aan het twijfelen was of ik het af moest kijken ben ik na dit laatste seizoen tevreden dat ik het toch helemaal uitgekeken heb.
Volg Dark
The Paradise
The Paradise