Ron Schoonwater geeft "Dark - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 2 september 2019.
5
1

Dark - Seizoen 2

Dark vraagt om aandacht en om een grote fantasie.

De kunst om een seizoen lang mist te creëren om in het laatste derde seizoen de clou te geven. Althans, daar gaan we vanuit. Vragen, vragen, vragen en verdomd weinig antwoorden. De Duitse serie Dark zit vol met vage mysterie. Duidelijk is dat we op weg zijn naar de apocalyps. Het is dit seizoen de vraag of die voorkomen kan worden door andere keuzes te maken. De vraag is welke invloed onze keuzes nu echt hebben op de toekomst.

Door in de tijd te kunnen reizen wordt het verhaal er dit seizoen niet beter op. Het helpt niet mee dat steeds meer mensen ontdekken dat de grot een portaal voor tijdsreizen is. Dat het leven een cyclus heeft die, om de een of andere reden, zich om de drieëndertig jaar herhaald. Daarnaast is het apparaat dat ontwikkeld is voor tijdsreizen in verschillende handen. Gevolg is dat verschillende personages elkaar weer tegen komen in andere tijden.

Dark

Zo kan jouw vader jonger zijn dan jij in de tijd waarin je leeft.

De serie maakt het nog eens extra ingewikkeld omdat, in tegenstelling tot veel andere series en films, je jezelf in een andere tijd tegen kan komen. Regelmatig komt de zin voorbij 'ik ben jij en jij bent ik'. Zo kan jouw vader jonger zijn dan jij in de tijd waarin je leeft. Kan een vader door jouw toekomstige ik zelfmoord plegen. Kan je wraak nemen op iemand in de jaren tachtig terwijl diegene jou in deze tijd pijn heeft gedaan. Zo kun je iemand zijn dood willen voorkomen, maar dan blijkt dat jij de moordenaar bent. In Dark kan het allemaal.

Dark vraagt om aandacht en om een grote fantasie. Het feit dat er in een serie kille sciencefiction, drama uit de jaren tachtig van de vorige eeuw en een hedendaags verhaal van liefde, (wan)hoop en verwachtingen voorbij komt geeft de complexiteit aan. Dark is er niet voor mensen die een gemakkelijke avond entertainment zoeken. Het is voor volgers van regisseurs als David Lynch. Personen die het onmogelijke creëren om de kijker aan het denken te zetten. Of, zoals in dit geval, de kijker met verwondering in verwarring achterlaten omdat het antwoord dat je hoopt dat er komt er weer niet is.

[image-94690]

Dit seizoen is helaas wel een heel duidelijk tussenstation naar het derde en laatste seizoen. Het geeft het gevoel dat je weinig mist als je dit seizoen niet gezien hebt. Aan de andere kant gebeurt er zoveel dat het niet te bevatten is. Ondanks dat er dit seizoen, in tegenstelling tot het vorige seizoen, geen druppel regen valt is de sfeer nog steeds donker en duister.

Kunt u er nog wat van maken na deze recensie? Dan is deze serie er voor u. Heeft u nog geen idee waar Dark over gaat dan is het nog steeds een optie om het te proberen. Zoekt u echter makkelijk tijdsvermaak dan is Dark te mysterieus en te lastig om te volgen. Dan is de keuze voor een andere serie makkelijk gemaakt. Waarschijnlijk is het pas na het derde seizoen echt duidelijk of de serie briljant is of dat het gewoon een grote tegenvaller is. Tot nu toe geven we het de voordeel van de twijfel.
Volg Dark
The Paradise
The Paradise