7.5
Ron Schoonwater geeft "Dark - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 16 februari 2018.
6
0

Dark - Seizoen 1

Een bijna apocalyptisch landschap waarin een grote kerncentrale overheerst. Het Duitse plaatsje Winden heeft alle kenmerken van een potentiële spookstad. De bevolking is emotioneel diep geraakt door het verdwijnen van één van hun jongeren. Wanneer er meer jongeren verdwijnen, komt er bij de volwassenen van

Dark is een duister, donker samenspel van bovennatuurlijke verschijnselen en mysterieuze personages.

Winden langzaam het besef dat dit al eerder gebeurd is. Drieëndertig jaar eerder welteverstaan. Is de mogelijke dader van toen weer actief of is het een na-aper? Wanneer er een jongere dood gevonden wordt met vreemde verwondingen in zijn gezicht, is het duidelijk dat er meer aan de hand is. Het wordt nog vreemder wanneer blijkt dat de dode jongen direct te verbinden is met de verdwijning van drieëndertig jaar eerder.

Dark is een duister, donker samenspel van bovennatuurlijke verschijnselen en mysterieuze personages. Het springen in de tijd en de hoeveelheid personages maakt het soms lastig te volgen, maar de aanhouder wint. Het, zeker in het begin, wat houterig overkomende acteerwerk wordt naarmate de serie vordert beter en intenser. De beelden zijn zo geschoten dat de tijdsgeest en de donkere sfeer versterkt wordt.

Dark

Een van de hoofdkarakters is politieagent Ulrich Nielsen (Oliver Masucci, 4 Blocks). Zijn huwelijksleven loopt niet meer op rolletjes. De liefde voor zijn vrouw Katharina (Jördis Triebel, Babylon Berlin) is verworden tot een routineus leven. Hij vindt een uitlaatklep bij Hannah Kahnwald (Maja Schöne, Tatort). Haar man heeft zelfmoord gepleegd. Wanneer Mikkel, de zoon van Ulrich, verdwijnt komt alles op zijn kop te staan. Het is de aanleiding om, middels flashbacks, terug te

Dark is een samenraapsel van bovennatuurlijke verschijnselen, detective en drama.

kijken in het verleden van de betrokken karakters. Drieëndertig jaar eerder is namelijk ook de broer van Ulrich verdwenen. Plotseling blijkt er veel meer aan de hand in Winden en blijken de onderlinge relaties veel complexer dan in eerste instantie gedacht.

De zoon van Hannah, Jonas (Louis Hofmann, Land Of Mine), is ondertussen op zoek naar zichzelf en naar de zoon van Ulrich. Jonas voelt zich schuldig aan de verdwijning van Mikkel. Zijn relatie met zijn beste vriend en zijn vriendin (de dochter van Ulrich), waarmee hij een kortdurende affaire heeft gehad, wordt steeds complexer naarmate de onthullingen groter worden. Centraal in alles lijkt een man te staan die met grote capuchon op een dreigende gestalte is. Verder is er nog de grot in het bos die onder de kerncentrale doorloopt. Een plek vol met vreemde verschijnselen, zoals het onverwacht flikkeren van het licht van de zaklampen.

Dark

Dark is een samenraapsel van bovennatuurlijke verschijnselen, detective en drama. Er gebeurt veel en de hoeveelheid personages die een rol spelen wordt naarmate de serie volgt steeds groter. Bovendien is het telkens schakelen als de serie terugkeert in de tijd. Wie was wie ook alweer is dan een vraag die regelmatig voorbij komt. Het moet gezegd dat de personages uit het verleden voldoende fysieke en karaktereigenschappen bezitten die later ook terug te zien zijn in hun volwassen vorm. Met de nodige concentratie is Dark toch goed te volgen. De onverwachte plots en ongewone familierelaties maken de serie tot een duister en donker geheel. Tot slot rest nog de vraag: is Noah de duivel? Om dat antwoord te weten te komen en meer personages in deze serie te leren kennen, is het noodzakelijk Dark te gaan kijken. Het is de moeite waard.
Volg Dark
The Paradise
The Paradise