Ron Schoonwater geeft "Dark Angel (2016) - Miniserie" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 14 augustus 2019.
0
0

Dark Angel (2016) - Miniserie

Een bijzonder en gruwelijk verhaal.

We kennen allemaal Jack The Ripper, maar voor zijn tijd was er al iemand die meer slachtoffers maakte dan hij. Mary Ann Cotton (gespeeld door Joanne Froggatt, bekend van Downton Abbey) staat in Engeland bekend als de eerste vrouwelijke seriemoordenaar. Ze is veroordeeld in 1873. Mogelijk heeft ze eenentwintig mensen vermoord, waaronder elf tot dertien kinderen. Haar middel was vergif. Arsenicum om precies te zijn.

De serie bestaat uit slechts twee afleveringen. Dat is vooral in het begin te merken. De tijd gaat snel voorbij. Mary Ann lijkt constant zwanger. Iets wat in die tijd natuurlijk gebruikelijk was. Er is echter te weinig aandacht voor de sociale achtergrond van die tijd. Mary Ann heeft al meerdere kinderen gehad die om verschillende redenen overleden zijn wanneer de serie begint. Ze mag niet meer werken en is compleet afhankelijk van haar man. Haar eerste man doet zijn best, maar is ook een luilak die moeite heeft om te werken. Hij voldoet niet aan de verwachtingen van Mary Ann. Als zij ook nog eens verleid wordt door een knappe man verandert haar leven. Als er geld te verdienen valt met levensverzekeringen heeft Mary Ann er ineens een goede reden bij om haar mannen te vermoorden.

Dark Angel (2016)
© ITV

Mary Ann heeft grote onvrede over haar leven. De dominantie van mannen in haar leven is evident. Door een ongebruikelijk harde opstelling ten opzichte van kinderen vermoordt Mary Ann iedereen die haar ambitie in de weg zit. Jong en oud. Ze kent schijnbaar geen mededogen. Pas wanneer ze langer op een plek blijft valt het op dat ze als een zwarte weduwe door het leven gaat. Door enkele fouten van haarzelf en de oplettendheid van anderen valt ze uiteindelijk door de mand.

Een aflevering extra had de vrouw in kwestie en haar verhaal meer 'eer' aan gedaan.

In die tijd was er natuurlijk zoveel dood en ellende dat niet elke overledene onderzocht werd. Ook niet als er een patroon zichtbaar werd in het innen van levensverzekeringen. Bovendien zorgde het gif voor ziekteverschijnselen die altijd anders uitgelegd konden worden. Daarnaast had Mary Ann het twijfelachtige voordeel dat niemand in het Victoriaanse Engeland ook maar enigszins kon bedenken dat nota bene een vrouw een seriemoordenaar kon zijn. Vrouwen waren immers niet gelijk aan mannen.

Dark Angel vergeet de achtergrond van Mary Ann goed uit te diepen. Dit valt op als je de extra's op de DVD kijkt. In de interviews met maker en acteurs hoor je veel meer de discussie over waarom Mary Ann tot haar daden komt. Was ze sociaal zo onderdrukt dat ze geen andere manier meer zag om aan haar leven te ontkomen? Was ze emotioneel zo door de dood van haar eerste kinderen ontdaan dat ze depressief was en geen onderscheid meer kon maken tussen goed en kwaad? Dat soort vragen komen te weinig naar boven in de twee afleveringen zelf. Daardoor komt ze nu over als een gewetenloze moordenares. Iemand die, wanneer ze ontevreden werd, naar het gif greep. Ook het geld hielp haar schijnbaar makkelijk over de drempel.

Dark Angel (2016)
© ITV

Ondanks de kritiek is Dark Angel zeker het kijken waard. De sfeer, het acteren en de beelden voldoen aan de hoge Britse eisen. Het leven van Mary Ann ten tijde van haar moorden wordt goed uitgewerkt. Ook de rode draad die zij heeft met een van haar geliefden wordt prima uitgebeeld. De vraag of het anders gelopen zou zijn als zij hem in een andere situatie en eerder had ontmoet hangt over de serie heen. Haar relatie met mannen en haar omgang met kinderen is de kern van de serie. Daar neemt men, in tegenstelling voor de ontwikkeling van haar moordzin, voldoende tijd voor. De speculatie of Mary Ann ook haar moeder en haar beste vriendin vermoord heeft krijgt in de serie een antwoord.

Een bijzonder en gruwelijk verhaal. Een aardige serie die, als er wat meer tijd was genomen, beter had kunnen zijn. Een aflevering extra had de vrouw in kwestie en haar verhaal meer 'eer' aan gedaan. Eer is natuurlijk een apart woord als het gaat om een seriemoordenaar. Gezien wat er bekend is over Mary Ann Cotton lijkt het verhaal waarheidsgetrouw. Wel heeft men, zoals altijd bij een televisiedrama, de ruimte genomen om de gaten in het verhaal door de eigen fantasie in te vullen.
Volg Dark Angel (2016)
Episode 2
Episode 2