8.5
anonymous geeft "Dallas - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 3 augustus 2013.
0
0

Dallas - Seizoen 2

De dood van Larry Hagman hangt als het zwaard van Damocles over het tweede seizoen van Dallas. Kan Dallas overleven zonder J.R.? Mijn antwoord daarop is volmondig: ja! Ook zonder J.R. staat Dallas als een huis. Laten we vooral niet te lang stilstaan bij de dood van deze Stetson dragende slechterik, maar laten we vooruit kijken naar wat het tweede seizoen van Dallas te bieden heeft.

In de jaren 70 en 80 was Dallas een fenomeen. Mensen bleven ervoor thuis. De meest bekeken aflevering van Dallas ooit was natuurlijk: “Who shot J.R.?” Wat blijkt. Anno 2012 komt deze zin een keer terug. Wie heeft J.R. neergeschoten? Natuurlijk wisten we al dat Larry Hagman kwam te overlijden. Het was al bekend dat hij ongeneeslijk ziek was. De schrijvers hebben dan ook hun best gedaan om J.R. zo glansrijk mogelijk uit de serie te schrijven.

Gaandeweg het seizoen merk je dat er een nieuwe slechterik opstaat. We kenden hem natuurlijk al uit seizoen één; John Ross. Dallas groeit en John Ross groeit mee. Zijn karakter krijgt meer volume en daarmee ook meer slechtheid. Hij neemt de trekjes van zijn vader over. Hij vecht tegen zijn vijanden, legt het aan met menig mooie dame en bedonderd daarnaast ook nog eens de boel. Voor de jongere kijkers, en die enkeling die Dallas vroeger niet keek, zal Josh Henderson de echte J.R. zijn.

Naast Josh Henderson, die voortreffelijk de rol van John Ross neerzet, speelt ook Jesse Metcalfe dit seizoen weer de rol van Christopher. Nadat hij de relatie met Rebecca verbreekt, drijft hij haar rechtstreeks in de armen van zijn grote rivaal John Ross. Helaas heeft deze dame een bekende vader. Het is iemand die Dallas op zijn grondvesten zal laten schudden. Cliff Barnes zal Dallas onveilig maken. John Ross en Christopher zullen de handen ineens moeten slaan om zo Southfork te redden.

Naast de “oude garde” en de twee erg leuke neven, maken we dit seizoen kennis met de slechterik, Harris Ryland (Mitch Pileggi, Supernatural). Samen met zijn moeder Judith Ryland (Judith Light, Who's the Boss) speelt hij een grote rol in het leven van Ann, de tweede vrouw van Bobby. Dat er meer personages in dit seizoen geïntroduceerd worden, maakt dat je minder denkt aan het oude Dallas. Je gaat de serie als een losstaand verhaal gaat zien.

Heeft Dallas potentie? Ja! Dallas heeft alles wat je ervan zou verwachten. Naarmate het seizoen vordert voelt het steeds minder als het oude Dallas. Dat neemt niet weg dat Linda Gray dit seizoen echt naar haar hand zet. Deze dame blijft een top actrice en een wereldvrouw. Samen met Josh Henderson draagt ze, wat mij betreft, de show. Ik hoop dat ze ook volgend seizoen weer de rol van Sue Ellen neer gaat zetten.

Nog even terugkomend op J.R. In dit seizoen zit er een speciale aflevering die gewijd is aan Larry Hagman. Ik heb het tijdens die aflevering niet droog kunnen houden. De cast van Dallas kijkt terug op J.R. Daarbij vloeien de tranen rijkelijk. Niet gespeeld, maar echt. De tranen van Bobby zal ik nooit meer vergeten. Ik zie het tweede seizoen van Dallas, dan ook als een hommage aan Larry Hagman; de man die Dallas maakte tot wat het nu is.
Volg Dallas (2012)
Brave New World
Brave New World