8.5
Eline Hermans geeft "Da Vinci's Demons - Seizoen 2" een 8.5.
Geschreven door Eline Hermans op 11 december 2014.
1
0

Da Vinci's Demons - Seizoen 2

Het spectaculaire eerste seizoen van Da Vinci’s Demons eindigt met een staatsgreep tegen de Medici’s. De Pazzi’s en Rome zweren samen op Pasen om de heerschappij over Florence te bemachtigen. Wanneer het doek valt over het eerste seizoen lijken de overlevingskansen van de Medici’s bijzonder klein...

Ook het tweede seizoen toont ons de geweldige acteerprestaties van Tom Riley die de taak op zich neemt om Leonardo Da Vinci te vertolken. Het is zeker geen sinecure om de rol van de briljante, eigenzinnige en soms eigenaardige genie te spelen. Maar Riley doet dit fantastisch en ontving al wereldwijde erkenning voor zijn prestaties in de serie.

Leonardo Da Vinci: “‘Impossible’ is just a word that makes me try even harder.”

We zien niet enkel Leonardo Da Vinci terugkeren op het kleine scherm. Ook Lucrezia Donati (Laura Haddock, Upstairs Downstairs), Lorenzo Medici (Elliot Cowan, Luther), Clarice Orsini (Lara Pulver, True Blood), Nico (Eros Vlahos, Game of Thrones), Zoroaster (Gregg Chillin, Being Human) en graaf Riario (Blake Ritson, Upstairs Downstairs) krijgen opnieuw een plaatsje in Da Vinci’s Demons. Opvallend is dat de serie voor relatief onbekende acteurs en actrices heeft gekozen die vaak al eerder hebben samengewerkt in een andere serie. Toch moet het gezegd worden dat ze één voor één een memorabele prestatie neerzetten. Deze serie zet veel talent eindelijk op de kaart en we zullen ze nog vaak tegenkomen in toekomstige series.

Ik vraag me af of het succes van Da Vinci’s Demons daarom ook niet een groot deel te maken heeft met geluk. Tom Riley had voor deze serie nog geen gedenkwaardige prestatie neergezet en plots blijkt hij een talent uit duizenden te zijn. Dit geldt bovendien voor de meeste acteurs/actrices uit deze serie. Hoe dan ook raad ik aan om hun casting directeur niet uit het oog te verliezen!

De allereerste scène van het tweede seizoen neemt ons mee naar de ‘nieuwe wereld’, waar Da Vinci en Riario samen gevangen worden gehouden. Ze staan op het punt geofferd te worden door de inheemse bevolking en er lijkt geen uitweg te zijn. Daarna stopt de scène en keren we terug naar waar het eerste seizoen geëindigd is. Gedurende het tweede seizoen worden we voortdurend geleid naar die allereerste scène. Deze flashforward is een interessante techniek die de makers hebben gebruikt. De kijker weet wat er gaat gebeuren, hij weet alleen nog niet hoe we daar geraken.

Gedurende onze reis naar het flashforward moment, krijgen we meer inzicht in de intriges die zich afspelen binnen de muren van het Vaticaan. Het conflict in Florence zorgt ervoor dat er een woelige periode op komst is voor de Florentijnen en iedereen die achterblijft, terwijl Leonardo Da Vinci opzoek gaat naar het Boek der Bladeren. Het boek bevat alle wijsheid van de wereld en het is dus bepalend wie deze in handen krijgt. Wat het tweede seizoen ons ook vooral geeft is inzicht in het personage van Riario. We komen te weten wat zijn motieven zijn en dat geeft de serie een heel nieuwe dimensie.

Leonardo Da Vinci: “Anything that can be dreamt of will eventually be built. Anyone who says otherwise is a fool.”

Al bij al is en blijft Da Vinci’s Demons een feest om naar te kijken. De geslaagde combinatie van humor en avontuur in de prachtige settingen van het oude Italië en de ‘nieuwe wereld’, is reden genoeg om gekluisterd te zitten aan je scherm. Wie trouwens iets van tarotkaarten kent, krijgt al een beetje inzicht in het thema van elke aflevering, want deze hebben allemaal de naam van zo’n kaart meegekregen. Wie zich waagt aan dit avontuur zal er beslist geen spijt van krijgen!
Volg Da Vinci's Demons
Ira Deorum
Ira Deorum